Sökning: "inagerande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet inagerande.

  1. 1. "Barn som kan göra rätt, gör rätt"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tilda Holmlund; Evelyn Kuhlin; [2019]
    Nyckelord :: Inagerande beteende; Utagerande beteende; Specialpedagogik; Traditionellt perspektiv; Relationellt perspektiv; Dilemmaperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskolepersonal från tre olika verksamheter uppfattar begreppen in- och utagerandebeteende samt vilka specialpedagogiska perspektiv som skildras i arbetet med att stödja barn som upplevs bruka ett in- eller utagerandebeteende. Att få en vidare kunskap om hur specialpedagogiska insatser används i förskolans verksamhet samt vad förskolepersonal anser vara betydande i arbetet med att stödja barn i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barn med ett inagerande eller utagerande beteende : Förskollärares uppfattningar av hur dessa barn kan stödjas i socialt samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Kindblom; [2016]
    Nyckelord :specialpedagogik inagerande utagerande förskola intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar att de kan stödja barn med ett utagerande eller inagerande beteende i deras sociala samspel med andra barn och vuxna i förskolan. Frågeställningen är följande: hur uppfattar förskollärare att de kan stödja förskolebarn med ett utagerande eller inagerande beteende i deras sociala samspel med andra barn och vuxna i förskolan? Fem intervjuer med förskollärare från olika områden med varierande socioekonomisk status i en stor stad genomfördes. LÄS MER

  3. 3. Tyst i klassen. Upplevelser av muntliga klassrumsaktiviteter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Frid; [2011-05-05]
    Nyckelord :tala; lyssna; inagerande; skapa; talträning; ledarroll;

    Sammanfattning : I skolans undervisning ingår momentet tala, vilket vissa elever upplever som oerhört krävande och frustrerande. Under senare tid har kommunikativa färdigheter alltmer betonats som avgö-rande inom utbildning och arbetsliv, men trots att elevers muntliga färdigheter anses så vikti-ga, organiseras undervisningen inte alltid så att elevers muntliga förmågor tränas och utveck-las. LÄS MER

  4. 4. Att inte vara med : Pedagogers beskrivning om sitt arbete i förskolan med barn som har ett inagerande beteende.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Christel Lundberg; Annika Rosenqvist; [2011]
    Nyckelord :beteende; lek; inagerande; kommunikation; pedagogens förhållningssätt; samspel;

    Sammanfattning : BakgrundI kapitlet bakgrund ger vi en beskrivning av barn med ett inagerande beteende ochpedagogernas betydelse för dessa barn. Vi redogör också för lekens, samspelets,kommunikationens och föräldrasamverkans betydelse för barn med ett inagerande beteende. I bakgrunden redogörs även relevant forskning. LÄS MER

  5. 5. ”Är man med och finns där för barnen gör det skillnad”  : Förskollärares uppfattningar om samspelet med barn med beteendeproblem

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Mjösberg; Cecilia Andersson; [2011]
    Nyckelord :beteendeproblem; inagerande; utagerande;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar och samspelar med utagerande respektive inagerande barn genom att ta del av förskollärares syn på arbetet i verksamheter i en liten kommun i södra Sverige. Resultatet kommer inte att ge en heltäckande bild över hur arbetet ser ut nationellt, men vår lokala undersökning är däremot tänkt att skapa ett underlag för diskussion och reflektion för andra förskollärare i respektive verksamheter. LÄS MER