Sökning: "individintegrerade i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden individintegrerade i grundskolan.

  1. 1. Individintegrering i praktiken : Tio lärares erfarenheter av att undervisa elever som är mottagna i grundsärskolan men undervisas i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Peter Sköld; Madelene Westman Olofsson; [2022]
    Nyckelord :individintegrering; integrering; undervisning; strategier; grundsärskola; grundskola;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute knowledge about what teachers consider important inteaching individual-integrated students, students received in special primary school but whoreceive their teaching in primary school. In order to be able to answer the purpose, two questionsare used:1. LÄS MER

  2. 2. Lärares attityder och arbete kring inkludering och anpassning till individintegrerade särskoleelever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Engelbertsson; Maria Forslöf; [2020]
    Nyckelord :individintegrerade särskoleelever; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ undersökning; lärare; systemteori;

    Sammanfattning : I den här studien har fokus lagts på att ta reda på hur elever med en utredd intellektuell funktionsnedsättning (IF) fungerar och klarar att vara integrerade i grundskolan och det utifrån ett lärarperspektiv. Studiens syfte var att undersöka och lyfta fram kunskap om hur grundskollärare ser på sin undervisning i mötet med elever med diagnosen IF och att undersöka deras inställning till individintegrerade särskoleelever i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Ivic; Titti Persson; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; individintegrering; inkludering; lärmiljön;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractIvic, Sanja och Persson, Titti (2018). Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Du kan sitta därborta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Nillerskog; [2016]
    Nyckelord :delaktighet; funktionsnedsättning; individintegrerad; intellektuell inkludering; lärmiljö;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om individintegrerade särskoleelever med en intellektuell funktionsnedsättning. Urvalsgruppen har varit hela 14 grundskolor, och pedagoger och assistenter på samtliga dessa skolor. LÄS MER

  5. 5. Lärares resonemang kring lärande : Åtta grundskolelärares resonemang kring hur de skapar förutsättningar för lärande då elever med utvecklingsstörning ingår i grundskolegruppen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Dahlberg; [2013]
    Nyckelord :integrering; inkludering; utvecklingsstörning; grundsärskola; lärandeteorier; lärande; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur åtta lärare i grundskolan resonerar kring hur de skapar förutsättningar för lärande, då elever med lindrig utvecklingsstörning som läser enligt grundsärskolans läroplan ingår i grundskolegruppen. Studien har en kvalitativ forskningsansats med utgångspunkt i lärandetraditionerna behaviorismen, konstruktivismen och den sociokulturella traditionen. LÄS MER