Sökning: "individuell utvecklingsplan IUP"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden individuell utvecklingsplan IUP.

  1. 21. Elevers uppfattningar kring bedömningsmatriser i svenska

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cristina Nordman; [2009]
    Nyckelord :bedömning; bedömningsmatriser; elevuppfattningar; formativ; kunskapssyn; skolutveckling; assessment; development of school project; formative; pupils perception; scoring rubrics; view of knowledge;

    Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka elevers uppfattningar och upplevelser av bedömningsmatriser i svenska. Uppsatsen är ett led i ett skolutvecklingsprojekt om kunskapssyn, bedömning och IUP, Individuell utvecklingsplan, på Fäladsgården, en 6-9-skola, i Lund . LÄS MER

  2. 22. Arbetet med de individuella utvecklingsplanerna : Några lärares uppfattningar i grundskolans tidiga skolår

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Versén; Ramona Burning; [2009]
    Nyckelord :Individuell utvecklingsplan; IUP; bedömning; omdömen; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få insikt i hur verksamma lärare i grundskolans tidiga skolår uppfattar arbetet med IUP Våra frågeställningar är: - Hur uppfattar lärare i grundskolans tidiga skolår arbetet med IUP? - Vad uppfattar lärare i grundskolans tidiga skolår att en bra IUP är? För att besvara dessa frågor genomförde vi åtta kvalitativa intervjuer med verksamma lärare i grundskolans tidiga skolår. Vi fann detta ämne intressant då man som lärare är ålagd att skriva individuellautvecklingsplaner för varje elev. LÄS MER

  3. 23. IUP- skilda världar. En jämförelse mellan elevers uppfattningar i två olika skolor i Göteborg.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Antonsson; Anna Dicksved; [2009]
    Nyckelord :IUP; individuell utvecklingsplan; ;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras en mindre intervjustudie av hur elever på två olika skolor iGöteborgsområdet uppfattade det egna lärandet i relation till verktyget individuellautvecklingsplaner (IUP).Det övergripande syftet med undersökningen var att jämföra elevernas uppfattningar i tvåolika skolor i skilda områden utifrån faktorer som etnisk bakgrund, språkkunskaper ochsocioekonomiska villkor. LÄS MER

  4. 24. Individualisering och Individuell Utvecklingsplan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jennie Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :IUP; individualisering; aktiva redskap; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur lärare använder sig av individualisering och IUP. Undersökningen genomfördes i form av kvalitativa intervjuer där fyra olika pedagoger från tre olika kommuner fick komma till tals och skildra sin syn på individualisering och IUP utifrån sin verklighet i skolan. LÄS MER

  5. 25. På väg mot målen : En studie om samverkansprocessen kring individuella utvecklingsplaner ur ett lärar-, elev- och föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Anneli Rajamäki Frykén; Regina Svensson; Lena Torstenfelt; [2008]
    Nyckelord :Individual development plan; Involvement; Participation; Cooperation process; Goal fulfilment; Individuell utvecklingsplan IUP ; Involvering; Delaktighet; Samverkansprocess; Måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Alla elever i grundskolan, ska sedan januari 2006, ha en individuell utvecklingsplan vars syfte främst är att stödja elevers måluppfyllelse, enligt de nationella styrdokumen-ten. I Skolverkets allmänna råd (2005) anges att elever såväl som föräldrar ska ges del-aktighet och inflytande över arbetet med IUP. LÄS MER