Sökning: "ingvar kamprad ledarskap"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden ingvar kamprad ledarskap.

  1. 1. Organisationskultur och ledarskap - En kvalitativ studie om IKEA Älmhult

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Petersson; Mathias Svensson; [2011]
    Nyckelord :företagskultur; internkommunikation; kommunikation; organisationskultur; kulturproducent; IKEA; ledarskap; ledning och organisation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Organisationskultur har under senare decennierna blivit ett välkänt och välstuderat fenomen. IKEA är ett företag som har expanderat i snabb takt och företaget bör räknas som synnerligen framgångsrikt. LÄS MER

  2. 2. Ledarskapet på IKEA kungens kruva : en statistisk survey undersökning om hur ledarskapet påverkar arbetsmiljön

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Johan Franzén; Emira Jusuframic; [2007]
    Nyckelord :Ledarskap;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats handlar om ledarskapet på ett av de mest framgångsrika företagen i Sverige, närmare bestämt IKEA. För sex decennier sedan startade Ingvar Kamprad möbelföretaget IKEA i liten by i Småland. Idag är IKEA ett multinationellt företag med etableringar i ett 30-tal länder runtom i världen. LÄS MER

  3. 3. Kamprad vs. Wallander – Tolkningsparadigm på svenskt entreprenörskap

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Camilla Wall; Jenny Westmar; [2007]
    Nyckelord :förändring; entreprenörskap; intraprenörskap; ledarskap; företagskultur; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar två av Sveriges mest framstående och välkända entreprenörer och företagsledare, Ingvar Kamprad och Jan Wallander. Syftet är att identifiera och analysera gemensamma nämnare som utgör en del av förklaringen till Kamprad och Wallanders entreprenöriella framgång och förmåga att genomdriva förändring... LÄS MER

  4. 4. "Ett ansikte - en röst", förutsättningar att bevara en stark företagsidentitet - en fallstudie av Ikea

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christopher Norman; Sofia Forsgren; [2005]
    Nyckelord :företagsidentitet:företagskultur:värderingar:varumärke:kontinuitet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur företag skapar förutsättningar för att identiteten ska fortleva i framtiden. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Vi gör en fallstudie på Ikeas företagsidentitet och har genomfört ett antal intervjuer med representanter som arbetar och har arbetat på företaget. LÄS MER