Sökning: "inkluderande speldesign"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden inkluderande speldesign.

  1. 1. Utformning av ett idégenereringsspel riktat till yrkesverksamma inom designbranschen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Linn Granström; Emilia Larsson; [2020]
    Nyckelord :design; speldesign; spelifiering; kreativitet; kreativitetsspel; idégenerering; spelutformning; grafisk design; användartest; designbranschen;

    Sammanfattning : Inom designbranschen är kreativitet och idégenerering mycket centrala delar i arbetsprocessen. Idag saknar idégenereringen på dessa arbetsplatser ofta struktur och variation, vilket gör att den kan kännas monoton och rutinmässig. LÄS MER

  2. 2. Ljuddesign för navigation : En undersökning om navigering i spel endast m.h.a ljud

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kurt Areskoug; [2020]
    Nyckelord :Inkluderande speldesign; ljuddesign; navigation;

    Sammanfattning : Studien visar huruvida ett ljudsystem, designat för att navigera en virtuell 3D-miljöutan visuell återkoppling, upplevs av användaren. En undersökning utfördes på tolv deltagare som testade detta ljudsystem i ett spel gjort för arbetet. LÄS MER

  3. 3. Ljudbaserade användargränssnitt i äventyrsspel : Ljudbaserade användargränssnitt som inkluderande speldesign i äventyrsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Erik Lindh; [2019]
    Nyckelord :ljudspel; spel; ljuddesign; synskada; inklusivitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Transgender and genderqueer experiences of avatar creation in games

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Marcus van Aller; [2018]
    Nyckelord :Computer games; Transgender; Genderqueer; Avatar creation; LGBT; Representation; Spel; Trans; Icke-binär; Avatar skapande; HBTQ; Representation;

    Sammanfattning : The objective of this thesis is to examine how respondents who self identify as transgender or genderqueer experience avatar creation systems in digital games. In the wake of GamerGate, gender has become a more prevalent topic of discussion, as such, this thesis seeks to survey transgender and genderqueer people in order to gain a better insight into their their experiences with avatar creation in games, and do they perceive the status quo of current avatar creation systems to be in need of change? If so, how? The results of the survey shows that the respondents use avatar creation systems as a means to experiment in a safe environment with aspects of their identity expression, and to improve avatar creation systems, more options need to be added for diverse body types and non-binary identities. LÄS MER

  5. 5. Attention retargeting och speldesign : Attention retargeting som metod för att leda fokus inom visuella hjälpsystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Wibrink Johan; [2017]
    Nyckelord :Spel; Attention Retargeting; Visuell Prominens; Spelekologi;

    Sammanfattning : Attention retargeting är ett relativt ungt forskningsområde som bygger på forskningen om visuell prominens. Forskningen har hittills fokuserat på fotografier eller filmer och har inte applicerats på interaktiva medier såsom spel. LÄS MER