Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elever med ADHD och/eller autism på fritidshemmet : En studie hur fritidslärarna använder sig av särskilt stöd och extra anpassningar för att inkludera.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jennifer Grönlund; Emelie Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Autism ADHD Särskilda behov Fritidshem Inkludering Mindre barngrupper exkludering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Mellanstadielärares beskrivningar av sitt arbete med elever som har diagnosen ADHD En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Andersson; Tilda Luthman; [2018]
    Nyckelord :ADHD; exkludering; inkludering; likvärdighet; arbetssätt;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur lärare berättar att de arbetar med elever med diagnosen ADHD. Vi avser även undersöka hur lärarna resonerar kring sina arbetssätt samt hur synen på inkludering eller exkludering av elever kan förstås. Barn med ADHD ökar i antal. LÄS MER

  3. 3. Idrott för elever med ADHD : En kvalitativ studie om lärares arbete med att anpassa undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Christine Gebrail; [2015]
    Nyckelord :ADHD; idrottsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med elever med diagnosen ADHD samt vilken kunskap de har om diagnosen. Mina frågeställningar var: 1. Har idrottslärare kunskap om ADHD? 2. LÄS MER

  4. 4. ”För sin egen och deras överlevnads skull är man tvungen att mötas” : En kvalitativ studie om olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofia Dahlström; Elin Nyholm; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; Exkludering; En skola för alla; ADHD; Skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att, utifrån ett lärar- och elevperspektiv, undersöka olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) i skolan. I studien lades fokus på tre faktorer som, enligt tidigare forskning, har betydelse vid inkludering av elever med ADHD i skolan: förväntningar och bemötande, den fysiska miljön samt anpassat arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Viktigt att lyfta fram vad man klarar av : Inkludering av personer med ADHD i samhället genom att informera om diagnosen, styrkor och hjälpmedel med avgränsning mot arbetslivet.

    M1-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Fredrik Westrin; [2013]
    Nyckelord :ADHD; Arbetslivet; Informationsdesign; Textdesign; DSM-IV; ICD-10;

    Sammanfattning : ADHD has for a long time been perceived as something that affects children and grows away with time. American psychiatric association state that ADHD may appear differently with adolescences and adults than with children. That could lead to misunderstandings and exclusion by adults and adolescences with ADHD at work life amongst other situations. LÄS MER