Sökning: "inlärning olika åldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden inlärning olika åldrar.

  1. 1. Deliberativa samtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Hultman; Emma Bondza Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Styrdokument och skollagen beskriver vikten av undervisning om demokrati. Skolinspektionen menar att deliberativa samtal är en bra metod för inlärning av demokratiska principer. Tidigare forskning visar på att deliberativa samtal utvecklar demokratisk kunskap, men även att det inte läggs stor vikt på deliberativa samtal i skolan längre. LÄS MER

  2. 2. Tygelspänningens påverkan på hästens beteende

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Tabitha Aeria-Nordgren; Victoria Berg; [2021]
    Nyckelord :tygelspänning; häst; inlärning; beteenden; rein tension meter;

    Sammanfattning : Denna studie fördjupar sig i tygelspänning och hur denna påverkar hästens beteende samt vilka oönskade beteenden som uppkommer i samband med träning. Andra studier har visat att orsaken till oönskade beteenden kan bero på olika typer av bett, ryttarens kunskap samt vilka metoder som används för att träna hästen. LÄS MER

  3. 3. Att utbilda för en hållbar framtid : En kvalitativ studie om hur fyra skolor inom Örebro kommun (F-3) integrerar de tredimensionerna; miljömässig, social och ekonomisk av hållbar utveckling i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Svensson; Anna Tivemo; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; undervisningen; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Hur lärare integrerar hållbar utveckling i undervisningen samt vilka möjligheter ochutmaningar som kan identifieras i undervisningen gällande elever i årskurs F-3 är relativtoutforskat. Vår studie handlar om att få inblick i hur fyra olika lärare integrerar hållbarutveckling i undervisningen, på vilket eller vilka sätt de tre dimensionerna; miljömässig,social och ekonomisk tar sig uttryck i undervisningen samt vilka möjligheter och utmaningarsom kan identifieras i arbetet med hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Engelskundervisning genom multimodalt material : Hur multimodalt material kan påverka elevers engelskinlärning samt lärares undervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Sjöö; Gustav Lind; [2020]
    Nyckelord :EFL; ESL; multimodalt material; grundskolan; årskurs 4-6; engelsk språkinlärning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser forskning kring olika multimodala material inom engelskundervisning med fokus på barn och ungdomar. Enligt studiens problemformulering, behövs metoder för att ge stöd till en komplicerad språkinlärningsprocess, bidra till elevers motivation samt skapa anpassning för elevers skilda behov vid inlärning i engelskämnet. LÄS MER

  5. 5. Konkurrens mellan kulliga och hornbärande nötkreatur i flock

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Rebecca Karlsson; [2019]
    Nyckelord :dominans; kulliga; hornbärande; konkurrens; nötkreatur; etologisk studie; observationsstudie;

    Sammanfattning : Hornens betydelse för den sociala dominansen hos nötkreatur har länge diskuterats av bönder och forskare. Kunskap om dess inverkan på djuren är viktigt ur management-synpunkt och påverkar på sikt djurens välfärd. LÄS MER