Sökning: "nationella prov åk 9"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden nationella prov åk 9.
1. Länderna Afrika och Asien : En diskursanalys av elevsvar i de nationella proven för åk 9
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Kritik riktad mot västerländska skolsystem som reproducerande av postkoloniala strukturer i form av euro- och etnocentrism har länge varit på agendan. Mekonnen Tesfahuney (1999) kritiserar utbildningssystemen för dess inrättande av monokulturella skolor inom vilka postkoloniala strukturer upprätthålls. LÄS MER
2. Hur möter Skolverket eleverna i klassrummet? : En undersökning av det nationella provet i samhällskunskap åk. 9 utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : .... LÄS MER
3. Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). LÄS MER
4. Att skapa motivation i matematik på högstadiet för att elever ska nå godkänt i matematik : En intervjustudie med lärare på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Skolan behöver en undervisning där alla elever motiveras och utvecklas så att de kan bidra i morgondagens samhälle. Syftet med vår studie är att belysa lärares erfarenheter av arbete med att få elever motiverade, så att de flesta elever kan lämna åk 9 med minst betyget E i matematik. LÄS MER
5. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER