Sökning: "inledning - innehåll"
Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade orden inledning - innehåll.
6. Hänvisning till lägre vårdnivå inom ambulanssjukvården : Patientkaraktäristika och dokumentation
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Inledning: Ambulanssjukvården triagerar patienter till både högre och lägre vårdnivå, vilket gör arbetet komplext. Bakgrund: Hänvisning till lägre vårdnivå har blivit allt vanligare inom ambulanssjukvården. All hälso-och sjukvårdspersonal har skyldighet att föra dokumentation för patientens vårdkontakt. LÄS MER
7. En studie om förskollärares deltagande i och syn på barns fria lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Den fria leken har en stor betydelse för barns utveckling eftersom det är barnen som får styra riktning och innehåll i leken. Genom att vara en deltagande och stöttande förskollärare kan det leda till att leken fortgår och barnens kognitiva förmåga kan utvecklas (Weldemariam Tigistu2014, ss. 234-235). LÄS MER
8. Hur patientens omvårdnadsbehov uppmärksammas i patientjournalen på en akutmottagning. Journalgranskning med stöd av CAT-CH-ING©
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Inledning: Omvårdnaden är kulturellt lågprioriterad inom akutsjukvården vilket bland annat framkommer i patientens negativa upplevelse av akutmottagningsbesök. Bakgrund: Konsekvenserna av bristfälligt utförd omvårdnad är att patientens oro för sitt hälsotillstånd kvarstår efter ett akutmottagningsbesök. LÄS MER
9. Multimodala noveller i läromedel : en analys av semiotiska resurser och deras samspel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I läroplanen för grundskolan, under centralt innehåll, står det att eleven ska utveckla och använda sig av “lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier” samt få ta del av “texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter” (Skolverket 2019). Även om begreppen multimodalitet eller anvisningen att arbeta med multimodala skönlitterära texter inte uttrycks bokstavligen i styrdokumenten kan perspektivet ändå skönjas inom det centrala innehållet genom formuleringarna ovan. LÄS MER
10. Naturvetenskap är intressant men estetiska uttrycksformer gör naturvetenskapen roligare : Förskollärare beskriver ämnesintegrering
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Inledning: I förskolans uppdrag lyfts vikten av såväl estetiska uttrycksformer som naturvetenskap i förskolan och att alla barn ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper inom dessa ämnen. Tidigare forskning visar också att naturvetenskap i kombination med estetiska uttrycksformer bidrar till en lekfull undervisning med ett varierat innehåll och att det resulterar i ett större naturvetenskapligt lärande hos barnen. LÄS MER