Sökning: "inquiry-based laboratory"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden inquiry-based laboratory.
1. Helöppna och slutna laborationers inverkan på olika former av lärande
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Det finns olika studier om hur lärandet påverkas av graden av frihet under laborationer. I denna undersökning, med syfte att jämföra elevgruppers teoretiska och praktiska kunskaper, samt upplevelse efter öppen respektive sluten laboration, får fyra olika elevgrupper genomföra en laboration där de ska undersöka bomull och stålull, bland annat genom förbränning. LÄS MER
2. Inquiry-Based Student Learning Activities for Upper Secondary School Chemistry
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Läroplanen för gymnasiets Kemi 1 och Kemi 2 förespråkar elevplanerade laboratorieövningar. Men de nuvarande populära kurslitteratur som används för att undervisa Kemi 1 och Kemi 2 beskriver primärt bara elevlaboratorier med fullständiga instruktioner för eleverna att följa. LÄS MER
3. Syftet med NTA i kemi : Fjärdeklasselevers uppfattning av syftet jämfört med lärarens syfte
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att bidra med ökade kunskaper om vilka uppfattningar som finns bland fjärdeklasselever gällande syftet med NTA i kemi, och om dessa överensstämmer med lärarens syfte. Datainsamlingen har gjorts via gruppintervjuer med femton elever och deras lärare. Intervjusvaren har sedan kategoriserats induktivt. LÄS MER
4. Lärares syn på öppna laborationer i kemiundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Ett övergripande examensmål för naturvetenskapsprogrammet är att eleverna ska utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt enligt gällande läroplan. Detta innefattar ”förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser” (Lgy11). LÄS MER