Sökning: "internet based advertising"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden internet based advertising.

  1. 1. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  2. 2. Sociala mediers påverkan på Generation Z : En kvantitativ studie om vad som primärt påverkar Generation Z konsumenter på sociala medier vid val av varumärke

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Frida Furst; Oliver Lindh; [2023]
    Nyckelord :Påverkar; Konsument; Varumärke; Sociala medier; Lojalitet; Generation Z;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to identify how Generation Z consumers are influenced by social media when choosing a brand, as they are the only generation that has grown up with the internet as a given. The study also aims to investigate the consumer behaviors that Generation Z have on social media. LÄS MER

  3. 3. Spridningsförbudet och andelsbaserad gräsrotsfinansiering av privata aktiebolag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Olle Häglund; [2023]
    Nyckelord :associationsrätt; gräsrotsfinansiering; spridningsförbudet; aktiebolagslagen; andelsbaserad; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur andelsbaserad gräsrotsfinansiering av privata aktiebolag förhåller sig till spridningsförbudet i 1 kap 7 § aktiebolagslagen (2005:551). Finansieringsformen växer globalt och har skapat osäkerhet kring huruvida nuvarande reglering äger tillämpning på finansieringsförfarandet. LÄS MER

  4. 4. Val av Cookies : - En kvantitativ studie om förekomsten av privacy paradox och bounded rationality vid en användares val av cookies.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Carl Dahlgren; Elias Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Cookies; KAB; The Privacy Paradox; Bounded Rationality; Cookies; KAB; The Privacy Paradox; Bounded Rationality;

    Sammanfattning : Data räknas idag som en av världens värdefullaste resurser. I takt med att internet har blivit mer etablerat och utökat sina användningsområden, har insamlingen av information om dess användare ökat. LÄS MER

  5. 5. All reklam är jobbig! Eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Brännström; Ellen Larsson; Julia Karlsson; [2022-08-01]
    Nyckelord :Sociala medier; reklam; riktad reklam; influencer marketing; tonåringar; attityd; Attitydmodellen;

    Sammanfattning : We live in a society that is embossed by social media. It has gone from being a platform where you share photos and updates with your closest friends, to becoming a platform that influencers make a financial living on. Today it is almost impossible not to be exposed to advertisements on social media, whether it is ads or influencer marketing. LÄS MER