Sökning: "intervju speciallärare"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden intervju speciallärare.

  1. 6. Att stödja nyanlända elever : Några lärares röster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Nordahl; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig; nyanländ; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Diana (2022). Att stödja nyanlända elever: Några lärares röster. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 7. Anpassningar vid nationella prov i matematik : En studie rörande elever i årskurs 6 som har läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie-Louise Blomqvist; Marie Kristoffersson; [2022]
    Nyckelord :Nationella prov; matematik; anpassningar; läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; läs- och skrivsvaga;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger idag anpassar, när det gäller nationella prov i matematik, samt skulle vilja anpassa för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vår empiriska undersökning har som mål att belysa de två frågeställningarna som är kopplade till upplevelsen av anpassningar för elever i årskurs 6 och Nationella prov i Matematik för årskurs 6. LÄS MER

  3. 8. Migrän är bara huvudvärk...eller? : Skapandet av en animerad informationsfilm

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lovisa Sonesson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar på att undersöka hur en animerad informationsfilm om migrän kan informera, skapa förståelse och väcka målgruppen 12-14 års intresse för ämnet, samt huruvida animation kan vara ett lämpligt medie vid inlärning. Studien inleddes med en förstudie i två delar. LÄS MER

  4. 9. Speciallärarnas uppfattningar och beskrivningar om fenomenet matematiksvårigheter samt undervisningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Elif Kahruman; [2021]
    Nyckelord :Phenomenographic analysis; Thematic analysis; fenomenografisk analys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Med bakgrund i att begreppet matematiksvårigheter tycks tolkas olika och att det inte helt och hållet är klarlagt hur en lämplig undervisning ska bedrivas för elever med matematiksvårigheter så syftar detta självständiga arbete till att studera det närmare. Syftet med uppsatsen är att fånga speciallärarnas tankar och kunskap om fenomenet matematiksvårigheter och undersöka vilka undervisningsstrategier som kan användas för att stödja elever i matematiksvårigheter inom matematikämnet. LÄS MER

  5. 10. Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gustafsson; Christina Josefsson; Susanne Westin; [2020-01-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska yrkesroller; speciallärare; specialpedagog; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. LÄS MER