Sökning: "introducera ett ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden introducera ett ämne.

  1. 1. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Rivest; [2024]
    Nyckelord :Non-fiction book; water; chemistry; naming; preschool.; Faktabok; vatten; kemi; namngivning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER

  2. 2. Arbete med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lena Hultquist; Johanna Wiik; [2022]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; intervju; verktyg metoder; språkutveckling; trygghet; interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning:  I denna studie fördjupar vi oss i förskollärares beskrivning av sitt arbete med flerspråkiga barn med fokus på trygghet och språkutveckling. Detta är ett viktigt ämne i dagens mångkulturella samhälle. LÄS MER

  3. 3. Vad, när och hur: Elevers upplevelser av betyg och bedömning i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Viggo Ehlin; Adi Dzankovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Hem- och konsumentkunskap är den svenska skolans minsta ämne med 118 lektionstimmar. Ämnet har sedan lgr11 en, relativt till undervisningstimmarna, stor mängd centralt innehåll och åtta kunskapskrav som ska hinnas med att introducera, inövas och summativt bedömas. LÄS MER

  4. 4. GutenTag : Ett användarvänligtverktyg för datamärkning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Adam Hjalmarsson; Joseph Hughes; Linnéa Ivansson; John Lindström; Oscar Lönnqvist; Maximilian Vorbrodt; Annie Wång; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport behandlar ett projektarbete i kursen TDDD96 Kandidatprojekt i progravaruutveckling som utförts av sju studenter på Linköpings Universitet under vårterminen 2021. Arbetet kretsade kring utvecklingen av en webbapplikation vid namn GutenTag på uppdrag av konsultföretaget TietoEVRY. LÄS MER

  5. 5. Jag kanske också borde dra mitt strå till stacken, det vill man ju och hoppas att eleverna tänker”- en kvalitativ studie om lärares och verksamheters beprövade erfarenheter gällande hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tania Rönningborn; Jenny Engström; [2020]
    Nyckelord :beprövad erfarenheter; Grön Flagg; hållbar utveckling; lärande; lärare; samhällsorienterande ämnen; skola; styrdokument; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : I dagens skola har begreppet hållbar utveckling fått allt större utrymme. Området betraktas ur tre dimensioner, nämligen; social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. I styrdokumenten framgår det att dessa tre dimensionerna ska prägla undervisningen. LÄS MER