Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Comparing Gaze Cues: Avatars versus Humans in Allocating Visual Attention : Eye Tracking Case Study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Julius Albiz; [2023]
    Nyckelord :Gaze Cue; eye tracking; mixed-method; case study; Gaze Cue; eye tracking; mixad metod; fallstudie;

    Sammanfattning : When designing websites or applications, being able to allocate visual attention to specific parts of an interface is important. One powerful tool that can be used for this is Gaze Cues, which is a social cue that makes use of gaze direction to allocate visual attention in the same direction. LÄS MER

  2. 2. The Magical Library and the Symbolic Representation : Library representation in The Librarian and The Librarians

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Karolina Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Library representation; Librarian representation; Libraries; Librarians; Symbolism; Iconography; Semiotics; The Librarian; The Librarians; Library environments; Biblioteksrepresentation; Bibliotekarierepresentation; Symbolik; Ikonografi; Semiotik; The Librarian; The Librar-ians; Biblioteksmiljö; Bibliotek; Bibliotekarier;

    Sammanfattning : This thesis aims to answer the question of how the library is represented in the Librarian franchise, not only focusing on the films/tv-series but also how it is represented in print. The analysis of the library representation uses a background of the theory and method found in semiotics and iconography, as well as qualitative content analysis, to examine not only the literal/denoted representation, but also the symbolic/connoted, and then compar-ing these findings to the representation of libraries and librarians (with a focus on the stereotypes) found in former research on the subject. LÄS MER

  3. 3. Karaktärsbalans i Double Trouble at Bank Noir : En jämförande studie om hur spelare uppfattar karaktärsbalansen i spelet efter användning av en balanseringsmodell

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Löving; [2023]
    Nyckelord :balans; rättvisa; meningsfulla val; balanseringsmodell;

    Sammanfattning : Double Trouble at Bank Noir (2022) är ett digitalt partyspel som utvecklades i en kurs vid Högskolan i Skövde. Vid speltest framkom det att karaktärerna var ojämnt balanserade och detta påverkade spelarnas upplevelse av spelet. LÄS MER

  4. 4. Design med avsikt : en inblick i maskotskräck

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elliot Hallberg; [2023]
    Nyckelord :Maskotskräck; skräck; maskot; design;

    Sammanfattning : Maskotar har blivit ett smart sätt för företag att marknadsföra på ett roligare sätt. Spel är inget undantag. Studior använder karaktärer från sina spel som ansiktet utåt, något som även börjat dyka upp i indiescenen som kan vara en mycket konkurrensfylld plats. LÄS MER

  5. 5. Från Livet till Döden via Naturen, Vinet och Kärleken : En motivhistorisk studie i svensk viskonst

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sebastian Amarius; Oliver Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :trubadurer; visor; motiv; persongalleri; bellman; taube; vreeswijk; sundström;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att utreda hur det arv som Carl Michael Bellman lade grunden för levt vidare i efterföljande trubadurers diton. Förutom Bellman har Evert Taube, Cornelis Vreeswijk och Stefan Sundströms verk kartlagts. Med utgång från Bellman valdes fyra vanligt förekommande motiv: Vinet, Kärleken, Naturen samt Livet och döden. LÄS MER