Sökning: "jämförelse läromedel matematik"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden jämförelse läromedel matematik.
21. Med eller utan matematikbok : En jämförelse av två skolors resultat på det nationella provet i matematik
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I denna studie har två skolor undersökts, två klasser i år 5 i vardera skolan, och deras arbete i matematik. Den ena skolan arbetar mer traditionellt med utgångspunkt i matematikboken och den andra skolan arbetar helt utan matematikbok. LÄS MER
22. Läromedelsprovens spegling av styrdokumenten ur ett matematiskt kompetensperspektiv
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Ensidighet i matematikundervisning och matematikinlärning kan leda till brist på förståelse och ytlig kunskap hos elever. Syftet med studien var att undersöka vilken typ av kunskap elever testas på och därigenom få reda på om den kunskapssyn som lyfts fram i styrdokumenten även betonas i proven. LÄS MER
23. Kommersiella datorspel, en studie av SimCity i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om det går att använda ett kommersiellt datorspel, SimCity 4, som läromedel i undervisningen. Vi ville ta reda på vad i spelen som kan locka eleverna att lära sig matematik och No, hur eleverna genom att spela SimCity kan få ett helhetsperspektiv på verkligheten och vilken roll pedagogen kan få i elevers datorspelande. LÄS MER
24. Matematisk historia i matematikundervisningen : - en jämförelse mellan förr och nu
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik och matematisk statistikSammanfattning : Det här arbetet handlar om matematisk historia i matematikundervisningen. Huvudsyftet är att undersöka hur den matematiska historiens innehåll inom skolämnet matematik har utvecklats genom att jämföra läroböcker, intervjua lärare, samt att jämföra dagens läroplan och kursplaner med den förra läroplanen för gymnasiet, matematik för treårig naturvetenskaplig linje och fyraårig teknisk linje. LÄS MER
25. Individualisering i matematik : En studie om matematikundervisningens individualisering, f-6, i jämförelse med Lpo 94.
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med vår studie var att se om lärarna i år f - 6 i sin matematikundervisning följde de intentioner som Lpo 94 ger angående individualisering. Vi ville även se vilken innebörd ordet individualisering hade för olika lärare och om de ansåg att det fanns några svårigheter med att individualisera sin matematikundervisning. LÄS MER