Sökning: "jämställdhet matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden jämställdhet matematik.

  1. 6. Det pojkar kan göra, kan också flickor : En studie om jämställdhet i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Lindroth; Johanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :matematik; jämställdhet; genus; Sverige; Ghana;

    Sammanfattning : Inledning:  Studien har syftat till att undersöka jämställdhet i matematikundervisningen i två olika länder, Sverige och Ghana. Detta genom att undersöka verksamma lärares tankar kring flickors och pojkars uppträdande i matematikundervisningen samt hur lärarna anser att de agerar gentemot flickor och pojkar och hur de behandlar dem. LÄS MER

  2. 7. ”Det beror inte på könet, det beror på vilken människa det är” : En studie om matematisk subjektivitet i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Sandra Skavén; [2017]
    Nyckelord :mathematucal subjectivity; self-image; gender; sex; pupils; matematisk subjektivitet; självbild; genus; kön; elever;

    Sammanfattning : Matematik har under lång tid ansetts vara ett maskulint kodat ämne vilket märks både i utbildningar och yrkesliv där en högre andel män än kvinnor återfinns. Elever ska efter genomgången grundskola kunna göra väl underbyggda val av utbildning och yrke. LÄS MER

  3. 8. Saknas den historiska dimensionen? : Om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Jörgen Nilsson; [2017]
    Nyckelord :history of matematics; mathematics didactics; literature study; matematikhistoria; matematikdidaktik; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv i gymnasieskolans undervisning. Syftet är dels att undersöka hur lärare och elever ser på matematikens historia och dess inkluderande i matematikundervisningen, dels om det finns en diskrepans mellan olika läroboksförfattare hur man tolkar Skolverkets intention om att ge eleverna möjlighet att relatera matematiken till ett historiskt sammanhang. LÄS MER

  4. 9. Grundskolans läroböcker - både för flickor och pojkar? : En undersökning av en kommuns läroböcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anneli Jöesaar; [2015]
    Nyckelord :läroböcker genus styrdokument bildutrymme matematik svenska;

    Sammanfattning : Enligt skolans styrdokument ska skolan aktivt och medvetet främja jämställdhet mellan flickor och pojkar. Skolan har ansvar för att motverka traditionella könsmönster samt med bestämdhet ta avstånd från allt som strider mot dessa grundläggande värden. LÄS MER

  5. 10. Matematik och estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur matematik och musik integreras

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ann-Charlotte Ljungberg; Tomas Bolting; [2014]
    Nyckelord :Förskola; matematik; musik; matematiska begrepp; estetiska uttrycksformer; genus; jämställdhet; normkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport var att undersöka hur matematik och musik integreras i förskolan. Hur synliggör pedagogerna matematiken som finns i musikstunder? Vilka begrepp förekommer? Observeras någon skillnad i bemötandet gentemot flickor respektive pojkar.   Fyra förskolor och fyra förskollärare deltog i intervjuer och observationer. LÄS MER