Sökning: "jessica andersson"
Visar resultat 11 - 15 av 164 uppsatser innehållade orden jessica andersson.
11. ”Vi bara löser det, eller…?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av relationsbygge i stora barngrupper och låg personaltäthet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Idag är de flesta barnen i åldern 1 - 5 år i Sverige inskrivna i förskolan och tillbringar en stor del av sin barndom där. Barngrupperna har under de senaste åren vuxit i storlek och personaltätheten har minskat. LÄS MER
12. Akutsjukvård ur barn och deras föräldrars perspektiv : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Background: A child that requires acute medical attention differs from an adult in need of emergency care. This is because a child’s physiology and anatomy are significantly different. Essentially this means that treatment and the measurements that are taken to help assess the general physical health also differs. LÄS MER
13. Hjortdjurs (Cervidae) nyttjande av och beteende vid saltstensplatser i norska fjällen
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and HealthSammanfattning : Saltlicks are a common management practice for both wildlife and farm animals. In the Norwegian mountain areas these are typically intended for sheep on summer pasture but are used frequently by wildlife such as deer and reindeer. In 2016 the first European case of chronic wasting disease (CWD) was found in reindeer in Nordfjella, Norway. LÄS MER
14. Suicidala patienters möte med hälso- och sjukvården : En litteraturstudie ur patientens perspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett utbrett problem i samhället och kopplingen mellan psykisk ohälsa och suicid är tydlig. 703 000 personer dör globalt i suicid varje år och suicidförsöken beräknas vara 20 gånger fler. LÄS MER
15. Barngruppsstorlekens påverkan : En intervjustudie om förskollärares upplevelser av barngruppsstorlekens påverkan på det pedagogiska arbetet med särskilt fokus på barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Genom våra erfarenheter och genom hela utbildningen har vi läst och erfarit vad barn behöver för att lära och utvecklas. En aspekt som vi uppmärksammat är att barnantalet i en barngrupp kan vara av betydelse, både för det pedagogiska arbetet i förskolan samt för alla barnsutveckling och lärande, vilket också är studiens syfte. LÄS MER