Sökning: "jordbruk genus"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden jordbruk genus.
1. Analyses of microbial community in nutrient solution with biofertilizer and risk assessment of establishment of pathogens
Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk mikrobiologiSammanfattning : The societal interest for a more sustainable and circular food production is increasing. Hydroponic farming is an alternative way of growing vegetables that can bring farming into urban environments, reducing long transports of food. In parallel, the focus in waste treatment is being more directed toward resource recovery. LÄS MER
2. Gender, nature and small-scale farming : women’s narratives about gender and view of nature in relation to its impact on organic farming
Master-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Agroecology is both the science, the practice and the movement of sustainable food systems whose meaning includes several dimensions. In this thesis, the social aspect of agroecology is in focus, with emphasis on gendering and gender equality. LÄS MER
3. An assessment of the risk of neonicotinoid pesticides to harm non-target insects - is current risk assessments sufficient?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Neonicotinoids, e.g. clothiandin, imidacloprid and thiamethoxam, is the most used class of insecticides worldwide. However, lately, this group of insecticides has been subject to controversy. LÄS MER
4. Aktiva män - Passiva kvinnor : En kvantitativ bildanalys ur ett genusperspektiv av tre läroböcker i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Undersökningens syfte är att studera bildmaterialet i tre läroböcker, i svenskämnet för gymnasiet ur ett genusperspektiv. Utgångspunkten för mina frågeställningar är Yvonne Hirdmans teorier angående genussystemets två principer: dikotomin och hierarkin mellan det kulturellt manliga egenskaperna och det kulturellt kvinnliga egenskaperna. LÄS MER
5. Kunskap är makt : Kenyanska internatskolepojkars syn på kvinnors tertiära utbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka internatskolepojkar i Kenyas inställning till kvinnor somvidareutbildar sig på tertiär nivå ur ett globalt, nationellt och personligt perspektiv. Frågeställningarnavar: ”Hur resonerar pojkarna kring kvinnor som utbildar sig på högskolenivå ur ett globalt, nationellt ochpersonligt perspektiv?”, ”Hur formuleras jämställdhetsfrågor i gymnasieskolans läroplan och Vision2030-målen och hur kan det relateras till pojkarnas uppfattningar om kvinnor med högre utbildning?”samt ”Hur kan man förstå pojkarnas resonemang i dessa frågor?”. LÄS MER