Sökning: "judendom och islam"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden judendom och islam.

  1. 6. "Tänk om jag får bli en delfin i nästa liv!" : en läromedelsanalys i religion med fokus på årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Hägglund; Matilda Alstéus; [2022]
    Nyckelord :religionsundervisning; läromedel; Grimmitt; Jackson; Kjeldsen; religionsdidaktik; lära om; lära av;

    Sammanfattning : Religionsämnet är komplext och undervisas till stor del med hjälp av textböcker för de yngre eleverna. Därför analyseras två läromedel i religionsundervisning i årskurs 1–3 i studien. LÄS MER

  2. 7. Representation av judendom, kristendom och islam : En innehållsanalys av två läromedel

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Margareta Segerdahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Främlingsfientlighet : En studie kring antisemitism, islamofobi och skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Strandberg; [2021]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; islamofobi; antisemitism; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på att undersöka orsakerna kring antisemitismen och islamofobin i Sverige. Antisemitism innebär en främlingsfientlighet gentemot judar och islamofobi innebär en främlingsfientlighet mot muslimer. Antisemitismen har varit en del av samhället sedan antiken och lika så islamofobin. LÄS MER

  4. 9. Högtider och berättelser : En läromedelsanalays i religionskunskap för årskurs 1-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Nathalie Haile; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; högtider; berättelser; abrahamitiska religionerna; funktionellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en kvalitativ innehållsanalys av tre läroböcker och diskutera vad och på vilka sätt dessa tre läroböcker för årskurs 1–3 lyfter vad det gäller högtider och berättelser inom kristendom, islam och judendom. De tre läroböcker som jämförts är Puls religion (2003), Puls SO-boken (2011) och Boken om SO 1–3 (2013). LÄS MER

  5. 10. Vad säger boken egentligen? : – en religionssociologisk studie om hur läromedel inom religion för årskurs 7–9framställer judendom, kristendom och islam.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Victoria Hellström; [2020]
    Nyckelord :religionsundervisning; religion; intersektionalitet; religionssociologi; läromedel;

    Sammanfattning : This study in the field of sociology of religion examine how Judaism, Christianity and Islam havebeen interpreted and represented over time in Swedish elementary school textbooks in the subjectof Religion. Three research questions were formulated to see how gender, sexuality and ethnicityare portrayed and how this portrayal has changed over time. LÄS MER