Sökning: "judendom och islam"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden judendom och islam.

  1. 21. Offentliga eller privata religioner i läroböcker : en kvalitativ inehållsanalys om hur Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism och Buddhism framställs i läroböcker för Religionskunskap 1.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Anton Vikström; [2016]
    Nyckelord :textbooks; content analysis; public; private; secularization; de-privatization;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how Judaism, Christianity, Islam, Hinduism and Buddhism are portrayed in four Swedish textbooks for use in upper secondary school using José Casanova’s theory about the public and the private sphere and Craig Calhoun’s interpretation of Jürgen Habermas theory of the public sphere. The four textbooks examined are all to fit the latest curriculum for upper secondary school education on the subject Religionskunskap 1 (Religious education 1). LÄS MER

  2. 22. Vilken är kvinnans roll? : En innehållsanalys utifrån två av Judith Plaskows litterära verk som ställs komparativt mot verk av Geraldine Brooks och Mohammad Fazlhashemi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Josefine Tukukino; [2016]
    Nyckelord :Judith; Plaskow; Judendom; Islam; Feminism; Intersektionalitetsteorin; Geraldine; Brooks; Mohammad; Fazlhashemi;

    Sammanfattning : This study aims to take a closer look at how women in the Jewish tradition are portrayed in two Judith Plaskows books, Standing again at Sinai and The coming of Lilith: Essays on feminism, Judaism, and sexual ethics, 1972-2003. The way that Plaskow presents women in her books will be compared to Geraldine Brooks's book Nine parts of desire and Mohammad Fazlhashemis book Vems islam? and their portrayal of women in the Islamic culture. LÄS MER

  3. 23. Läroböcker i religionskunskap för grundskolans senare år - ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hesho Salih; [2016]
    Nyckelord :Läromedel; religion; religionsdidaktik; judendom; kristendom; islam; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur framställningen av kvinnor är konstruerad i tvånyproducerade stadie-läroböcker i religionskunskap för årskurs 7-9. Syftet är även attundersöka vilka värderingar och normer som kommer till uttryck genom de texter och bilder som finns i läroböckerna samt hur dessa värderingar och normer ser ut i förhållande till Lgr 11. LÄS MER

  4. 24. "Islamistiskt", "gammalt", "heligt" eller "gyllene"- vilka adjektiv beskriver du religioner med? : Adjektivens betydelse i framställningen av islam, judendom, hinduism och buddhism i läroböcker för årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Linnéa Gramfält; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. FRÅN HORA TILL HELGON : En litteraturstudie om tre forskares tolkningar och analyser av kvinnliga gestalter i urkunderna för judendom, kristendom och islam som normförmedlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Sara Elvefeldt; [2016]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; kvinnogestaltning; kvinnoideal; genus; litteraturanalys; religion;

    Sammanfattning : Arbetet är en litteraturstudie som undersöker hur forskare beskriver kvinnliga gestalter från religiösa urkunder och vilka normer dessa förmedlar. Syftet är att undersöka vilka normer som förmedlas och vilka gestaltningar som lyfts fram, samt att koppla dessa till läroplanens mål kring kön, identitet, sexualitet, socioekonomisk bakgrund, etnicitet, känsla av tillhörighet och mening med religionsvetenskapen. LÄS MER