Sökning: "jul semiotik"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden jul semiotik.

  1. 1. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 2. Att rekonstruera julens budskap -En kvalitativ studie av hur kommersiella företag och hjälporganisationer använder sig av föreställningar om julen i reklamfilm.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Rebecka Falk; [2015]
    Nyckelord :Promotional culture; semiotic; rhetoric; commercial companies; help organizations; advertising; Christmas; Säljfrämjande kulturen; semiotik; retorik; reklam; kommersiella företag; hjälporganisationer; jul;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and increase the understanding of how the two commercial companies IKEA and SAS and the two aid organizations/nonprofit organizations UNICEF and Save the Children use perceptions of Christmas to produce messages in their Christmas advertising/commercial film. The study also discusses if there may be communicative and pictorial similarities and differences in how these brands constructs messages in commercials, and why it may be that the brands choose to use these messages in commercials based on the recipient possible interpretations. LÄS MER