Sökning: "källkritiskt förhållningssätt"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden källkritiskt förhållningssätt.

  1. 21. Det är svårt. Det är jättesvårt. Supersvårt! : En kvalitativ studie om pedagogers resonemnag kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Lundin; Paulina Cronqvist; [2018]
    Nyckelord :bokläsning; fokusgruppssamtal; förskola; källkritiskt förhållningssätt; pedagoger; retorik; socialkonstruktionism; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Med syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan, har vi valt att göra en kvalitativ studie med socialkonstruktionism som teoretisk utgångspunkt. För att kunna besvara vår forskningsfråga som lyder: “Vilka tolkningsrepertoarer framträder i pedagogernas resonemang?” har vi använt oss av fokusgruppssamtal som metod. LÄS MER

  2. 22. Kritiskt arbete inom svenskämnet : En studie i hur fem lärare arbetar med källkritiskt förhållningssätt, kritiskt tänkande och att kritiskt granska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Claes Brimsjö; Per Johansson; [2018]
    Nyckelord :Critical literacy; kritiskt tänkande; källkritiskt förhållningssätt; kritiskt granska; kritiskt arbete; demokratiuppdraget;

    Sammanfattning : Vi undersöker hur lärare tolkar och arbetar med tre begrepp i svenska läroplanen: källkritiskt förhållningssätt, kritiskt tänkande och att kritiskt granska. Dessa tre begrepp har vi valt att samla under begreppet kritiskt förhållningssätt. LÄS MER

  3. 23. Källkritik inom SO-ämnet i årskurs 4-6 : En intervjustudie om ett källkritiskt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ingmari Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Källkritik; internet; källkritiskt förhållningssätt; samhällsdidaktik;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur undervisande lärare i SO-ämnena för årskurserna 4-6 upplever, förmedlar och praktiserar begreppen källkritik, källkritisk granskning och ett källkritiskt förhållningssätt i sin undervisning. Jag har också fört en diskussion angående lärarnas uppfattning om uppdraget att förmedla begreppen till eleverna får den förväntade konsekvensen, att eleverna oavsett kontext använder begreppen i sin skolvardag och om lärarna tycker sig ha den kunskap de behöver för att undervisa om källkritik. LÄS MER

  4. 24. “Fokus på vem, när och varför” : En studie av hur källkritik på Internet iscensätts i undervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Edna Hadziahmetovic; Henisa Ibrocevic; [2018]
    Nyckelord :källkritik; internet; repertoar; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Elever blir dagligen matade med information på Internet och det är därför av stor betydelse att kunna avväga källor och ha ett källkritiskt förhållningssätt. Vikten av att behärska digitala verktyg och Internet ställer krav på hur skolan hanterar den tillgängliga informationen som finns på Internet där vem som helst kan sprida den och nå en stor publik. LÄS MER

  5. 25. Lärares erfarenheter av informationssökning i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Larsson Tibell; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Integrationen av digitala verktyg inom skolan har ökat och användningsområdena blir fler. I och med den nya digitaliseringen uppstår en ny problematik. Eleverna förhåller sig inte längre enbart till läraren eller utvald litteratur när de söker information utan har ett urval av källor som inte fanns tidigare. LÄS MER