Sökning: "källkritiskt förhållningssätt"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden källkritiskt förhållningssätt.

  1. 16. Vilka argument finns för religionsfrånvaro, ateism och icke-tro i sekulariserad religionsundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaj Hagstedt; [2020]
    Nyckelord :tro; religion; sekularisering; postsekularisering; konfessionell; ickekonfessionell; religionskunskap; ateism; icketro; agnosticism; läroplan; religionsfrånvaro; religious education; RE; non belief; secularisation; confessional; belief; secular; postsecular;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om argument för att ge religionsfrånvaro, ateism och icke-tro en plats i religionskunskapsundervisningen. Vetenskapliga källor i form av avhandlingar och artiklar ligger till grund för kunskapsöversikten och sammanfattningsvis pekar forskarna på att Sverige är ett sekulariserat eller möjligen postsekulariserat, pluralistiskt samhälle där skolan enligt läroplanen ska vara icke-konfessionell. LÄS MER

  2. 17. Svensklärares digitala kompetens : Undervisning i ett källkritiskt förhållningssätt i årskurs 3-4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Siebing; Lisa Sandquist; [2019]
    Nyckelord :Digital competence; TPACK; source-critical approach; scaffolding; observation; interview; Digital kompetens; TPACK; källkritiskt förhållningssätt; stöttning; observation; in- tervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka tre lärares digitala kompetens i arbetet med att utveckla ett källkritiskt förhållningssätt hos elever i årskurs 3–4. Den teoretiska ut- gångspunkten för studien är den sociokulturella teorin och studiens variant av TPACK-modellen som föreställer lärares digitala kompetens. LÄS MER

  3. 18. Är det rimligt? : - En kvalitativ studie om hur källkritik tillämpas i grundskolan F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Tammi; Rebecca Kaya; [2019]
    Nyckelord :Source criticism; source-critical approach; information search; learning; digital media; teaching; elementary school; digitization; control documents; internet; Källkritik; källkritiskt förhållningssätt; informationssökning; lärande; digitala medier; undervisning; grundskola; digitalisering; styrdokument; internet;

    Sammanfattning : Source criticism and information search is a major part of digital competence according to Skolverket (2018). The purpose of this study is to reach a deeper understanding in how education about source criticism and information search look like in grade F-3. LÄS MER

  4. 19. ”Critical literacy? Det har jag aldrig hört talas om” : En studie om hur lärare uppfattar och tillämpar critical literacy i undervisning för årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Caroline Åhman; [2019]
    Nyckelord :critical literacy; källkritik; textarbete; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Att tillämpa critical literacy i undervisningen har enligt forskning visat ge positiv respons och utvecklar bland annat förståelsen för omvärlden, läsförståelse samt den kritiskt granskande och tolkande förmågan. Det är dock inte utrett huruvida detta förhållningssätt faktiskt tillämpas i undervisning. LÄS MER

  5. 20. Film i skolan : - en medieekologisk studie av Filmrikets film- och mediepedagogiska webbplattform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mimmi Björnfot; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; filmpedagogisk; Filmriket; filmskapande; medieekologi; mediepedagogik;

    Sammanfattning : Lärare idag är överlag positiva till skolans digitalisering och många använder redan nu digital verktyg i sin undervisning dagligen. I och med att digital teknik har fått en allt större betydelse i skolans vardag, så ställer detta nya krav på lärarens kompetenser och skolans sociala arbete. LÄS MER