Sökning: "kärnämneslärare karaktärsämneslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kärnämneslärare karaktärsämneslärare.

  1. 1. Ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på Vård- och omsorgsprogrammet. Dokumentation för SVA-elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Catarina Carlzon; [2016-07-14]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; vård och omsorgsprogrammet; karaktärsämne;

    Sammanfattning : I detta specialarbete undersöks hur man i undervisningen i svenska som andraspråk och aktuella vårdämnen kan anpassa undervisningen och underlätta förståelsen av de texter Vård-och omsorgs(VO)elever kommer i kontakt med både på yrkeslektionerna och under sina praktikperioder ute på olika arbetsplatser. Metoder som har använts är en textanalys av en karaktärsämneslärobok på VO-programmet i avsnittet Dokumentation, deltagande observation under en lektion i omvårdnad om dokumentation. LÄS MER

  2. 2. Karaktärsämneslärares åsikter om ämnesintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Asgeir Palsson; Josephine Söderlund; [2012]
    Nyckelord :Ämnesintegrering. karaktärsämneslärare; kärnämneslärare; skolledning; samarbete; tid och planering.;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har ämnesintegrering fått större och större plats i gymnasieskolan. Nu när den nya gymnasiereformen gick igenom så blev det ännu mera tydligt hur lärarna ska eftersträva att samarbeta över ämnesgränserna. LÄS MER

  3. 3. Lärarens ledarskap : med fokus på ledarstilar utifrån elev och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Daniel Thörnberg; [2012]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Enkätundersökning; Kärnämneslärare; Karaktärsämneslärare; Ledarstilar; Ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som väl fungerade utifrån ett elev- och lärarperspektiv.  I litteraturen finns en stor mängd ledarstilar beskrivna och jag har tittat närmre på auktoritär-, demokratisk-, låt-gå-mässig- och situationsanpassad ledarstil. LÄS MER

  4. 4. Vad är lärares och skolledares syn på ämnesövergripande undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Thomas Wenström; Eeva Määttä; [2012]
    Nyckelord :Arbetslag; Samarbete samverkan karaktärsämneslärare-kärnämneslärare; Ämnesintegrering; Ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Vi är två yrkeslärare som gjort en studie om ämnesövergripande undervisning på våra respektive skolor i våra respektive hemkommuner. Vi som gjort undersökningen är Thomas Wenström och Eeva Määttä som är under utbildning till yrkeslärare. Eeva har jobbat på el- och energiprogrammet sedan 2004. LÄS MER

  5. 5. Infärgning : En studie av kärnämneslärares uppfattning om infärgning på två Praktiska Gymnasier i norra regionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Tomas Thyr; per Löfstrand; [2011]
    Nyckelord :Infärgning; motivation; kärnämneslärare; karaktärsämneslärare; planering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga hur långt Vindora har kommit med infärgning på två utvalda skolor i den norra regionen.En kvalitativ metod i form av intervjuer har använts. Totalt har fyra lärare på intervjuats två engelsklärare och två matematiklärare. En engelsklärare och en matematiklärare från varje ort har deltagit. LÄS MER