Sökning: "kärnämneslärare karaktärsämneslärare"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kärnämneslärare karaktärsämneslärare.
1. Ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på Vård- och omsorgsprogrammet. Dokumentation för SVA-elever
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I detta specialarbete undersöks hur man i undervisningen i svenska som andraspråk och aktuella vårdämnen kan anpassa undervisningen och underlätta förståelsen av de texter Vård-och omsorgs(VO)elever kommer i kontakt med både på yrkeslektionerna och under sina praktikperioder ute på olika arbetsplatser. Metoder som har använts är en textanalys av en karaktärsämneslärobok på VO-programmet i avsnittet Dokumentation, deltagande observation under en lektion i omvårdnad om dokumentation. LÄS MER
2. Karaktärsämneslärares åsikter om ämnesintegrering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Under de senaste åren har ämnesintegrering fått större och större plats i gymnasieskolan. Nu när den nya gymnasiereformen gick igenom så blev det ännu mera tydligt hur lärarna ska eftersträva att samarbeta över ämnesgränserna. LÄS MER
3. Lärarens ledarskap : med fokus på ledarstilar utifrån elev och lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som väl fungerade utifrån ett elev- och lärarperspektiv. I litteraturen finns en stor mängd ledarstilar beskrivna och jag har tittat närmre på auktoritär-, demokratisk-, låt-gå-mässig- och situationsanpassad ledarstil. LÄS MER
4. Vad är lärares och skolledares syn på ämnesövergripande undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi är två yrkeslärare som gjort en studie om ämnesövergripande undervisning på våra respektive skolor i våra respektive hemkommuner. Vi som gjort undersökningen är Thomas Wenström och Eeva Määttä som är under utbildning till yrkeslärare. Eeva har jobbat på el- och energiprogrammet sedan 2004. LÄS MER
5. Infärgning : En studie av kärnämneslärares uppfattning om infärgning på två Praktiska Gymnasier i norra regionen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga hur långt Vindora har kommit med infärgning på två utvalda skolor i den norra regionen.En kvalitativ metod i form av intervjuer har använts. Totalt har fyra lärare på intervjuats två engelsklärare och två matematiklärare. En engelsklärare och en matematiklärare från varje ort har deltagit. LÄS MER