Sökning: "kärnämneslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet kärnämneslärare.

  1. 1. Ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på Vård- och omsorgsprogrammet. Dokumentation för SVA-elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Catarina Carlzon; [2016-07-14]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; vård och omsorgsprogrammet; karaktärsämne;

    Sammanfattning : I detta specialarbete undersöks hur man i undervisningen i svenska som andraspråk och aktuella vårdämnen kan anpassa undervisningen och underlätta förståelsen av de texter Vård-och omsorgs(VO)elever kommer i kontakt med både på yrkeslektionerna och under sina praktikperioder ute på olika arbetsplatser. Metoder som har använts är en textanalys av en karaktärsämneslärobok på VO-programmet i avsnittet Dokumentation, deltagande observation under en lektion i omvårdnad om dokumentation. LÄS MER

  2. 2. Med annat modersmål : Nyanländas skolsituation inom grundskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Svenska som andraspråk

    Författare :Git Carlsson; [2013]
    Nyckelord :Nyanlända; svenska som andraspråk; kartläggning; skolutveckling; studiehandledning; mottagande; grundskola; förberedelseklass;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna uppsats är att beskriva mottagandet för nyanlända elever, i år 6-9, vad gäller utbildning i en kommun i Sverige. Studiens avsikt har därmed varit att belysa, med utgångspunkt i tidigare forskning, vilka förutsättningar för en positiv skolutveckling som den nuvarande organisationen erbjuder. LÄS MER

  3. 3. Karaktärsämneslärares åsikter om ämnesintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Asgeir Palsson; Josephine Söderlund; [2012]
    Nyckelord :Ämnesintegrering. karaktärsämneslärare; kärnämneslärare; skolledning; samarbete; tid och planering.;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har ämnesintegrering fått större och större plats i gymnasieskolan. Nu när den nya gymnasiereformen gick igenom så blev det ännu mera tydligt hur lärarna ska eftersträva att samarbeta över ämnesgränserna. LÄS MER

  4. 4. Lärarens ledarskap : med fokus på ledarstilar utifrån elev och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Daniel Thörnberg; [2012]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Enkätundersökning; Kärnämneslärare; Karaktärsämneslärare; Ledarstilar; Ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som väl fungerade utifrån ett elev- och lärarperspektiv.  I litteraturen finns en stor mängd ledarstilar beskrivna och jag har tittat närmre på auktoritär-, demokratisk-, låt-gå-mässig- och situationsanpassad ledarstil. LÄS MER

  5. 5. Problem och möjligheter som samhällskunskapslärare erfar vid ämnesintegrering på omvårdnadsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anse Eldh; [2012]
    Nyckelord :helhetssyn; lärande; motivation; sammanhang; ämnesintegrering; arbetsorganisatoriska problem;

    Sammanfattning : Skolverket anger klart och tydligt i sina programmål för omvårdnadsprogrammet, att samarbete över ämnesgränserna är en förutsättning för att kunna skapa en helhet av utbildningen. Det anges också att kärnämne och karaktärsämne skall sträva åt samma håll (Skolverket 2000). LÄS MER