Sökning: "kön genus"

Visar resultat 41 - 45 av 1947 uppsatser innehållade orden kön genus.

  1. 41. Vem är grundskolläraren ni söker efter? : - En diskursanalys av lediga lärartjänster i Norrbottens län

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hannah Ersson; [2023]
    Nyckelord :Grundskollärare; Norrbotten; platsannonser; diskursanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur grundskollärare diskursivt konstrueras i relation till kön, klass och plats i platsannonser riktade mot glest befolkade kommuner. Urvalet av platsannonser som utgjort datamaterialet är 74 platsannonser som insamlats mellan den 27 mars 2023 till den 26 april 2023 från Arbetsförmedlingens digitala platsbank. LÄS MER

  2. 42. Stämmer Statistiken Överens Med Verkligheten? : En fenomenografisk studie om hur genusnormer uppfattas inom idrottsstyrelser på förbundsnivå

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Fredrik Stattin; David Forssell; [2023]
    Nyckelord :Gender norms; equality; sex; gender; sports federation; Genusnormer; jämställdhet; kön; genus; idrottsförbund;

    Sammanfattning : Trots att kvinnlig representation inom specialidrottsförbunden ökat de senaste åren råder det oklarheter om idrotten är mer jämställd. Lika representation är nämligen inte synonymt med jämställdhet, eftersom kultur och historia påverkar vem som bestämmer över agendan. LÄS MER

  3. 43. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Morlin Schubert; [2023]
    Nyckelord :didaktik; genus; kön; föreställningar; teacher beliefs; klassrum; klassrumsaktivitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 44. Vård utan bias — spelar kön roll? : Sjuksköterskans roll i kvinnors särbehandling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Leo Andersson; [2023]
    Nyckelord :Androcentrism; discrimination; gender bias; health care; standpoint theory; Androcentrism; diskriminering; genus; könsbias; standpoint theory;

    Sammanfattning : Bakgrund: Könsdiskriminering påverkar kvinnors liv, ekonomi och hälsa, över hela världen. Hälso- och sjukvården har en etisk obligation att likvärdigt behandla patienter och framförallt sjuksköterskan via dess koder och professionalitet. LÄS MER

  5. 45. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Persson; Lovisa Månsson; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; genus; sexualitet; samtycke och relationer; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER