Sökning: "klassrumsaktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet klassrumsaktivitet.

  1. 1. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Morlin Schubert; [2023]
    Nyckelord :didaktik; genus; kön; föreställningar; teacher beliefs; klassrum; klassrumsaktivitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Hur ”bråkar” vi bäst i skolan? : En studie kring den analoga och digitala matematikundervisningen i bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Georgeta Fodor Broman; [2020]
    Nyckelord :bråk; digital; learning study; matematikundervisning; TPACK; variationsteori;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka analoga och digitala resurser som används av lärare i bråkundervisningen samt syftet med användningen av det specifika materialet. Vidare jämför studien det digitala och analoga materialets påverkan på elevernas resultat i bråkförståelse och klassrumsaktivitet. LÄS MER

  3. 3. IST (Interaktiv skrivtavla) i matematikundervisningen : En litteraturstudie om hur IST kan integreras i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Pernilla Hansson; [2017]
    Nyckelord :Interaktiv skrivtavla; matematik; digitala verktyg; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Interaktiva skrivtavlor (IST) finns i många svenska skolor och används som ett lektionsverktyg inom olika ämnen. Syftet med denna studie har varit att undersöka på vilket sätt IST används i matematikundervisningen för elever i F-3, samt vilken klassrumsaktivitet användningssättet leder till. LÄS MER

  4. 4. Femteklasselevers uppfattningar om fri läsning som klassrumsaktivitet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Moa Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har till syfte att presentera elevers uppfattningar om den fria läsningen i klassrummet och på vilket sätt lärare påverkar den sociala miljö som omgärdar den. Resultatet har samlats in genom parintervjuer med tio elever i årskurs 5 på en skola i Västsverige. LÄS MER

  5. 5. Internets inverkan : En studie av internets påverkan på gymnasieelevens klassrumsaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sean Law; [2014]
    Nyckelord :IT; IKT; Intervju Enkät Direktobservation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bilda en förståelse för hur gymnasieelever upplever och använder internet under lektionstid via följande IKT-relaterade verktyg; Bärbar dator, stationär dator, mobiltelefon och surfplatta. Studiens undersökningar har varit av såväl kvalitativ som kvantitativ karaktär. LÄS MER