Sökning: "könssegregerat"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet könssegregerat.

  1. 11. A literature review of the spider monkey, Ateles sp., with special focus on risk for extinction

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Julia Takahashi; [2008]
    Nyckelord :Ateles; spider monkey; extinction;

    Sammanfattning : This literature review summarizes and clarifies taxonomy, geographic distribution, status, habitat and food choice, threats, social organization and reproduction of spider monkeys, genus Ateles. The aim of the study is to asses why spider monkeys are vulnerable for extinction and discuss possible conservation actions. LÄS MER

  2. 12. Snedrekrytering och mansdominans som organisationskulturellt fenomen

    Magister-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Fredrik Sjögren; Fredrik Sällvik; [2007]
    Nyckelord :Gender equality; organizational culture; homosociality; glass ceiling; genderization; power; token; recruitment; supremacy.; Jämställdhet; organisationskultur; homosocialitet; glastak; könsmärkning; makt; token; rekrytering; dominans.;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to present a possible understanding of why the company Tekola is segregated according to sex. In accordance to this purpose, an understanding of how the segregation affects the employees in relation to power, values and possibilities is discussed. LÄS MER

  3. 13. Gender segregated or gender integrated workgroups?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Magdalena Filimon Fasola; [2006]
    Nyckelord :Gender; workgroups;

    Sammanfattning : Malmö högskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskapVårterminen 2006 Filimon Fasola, Magdalena (2006) Könssegregerat eller könsintegrerat grupparbete? (Gender segregated or gender integrated workgroups?) Malmö: LärarutbildnnigenSyftet med examensarbetet var att undersöka vilken inställning till arbetet i könsintegrerade respektive könssegregerade grupper eleverna har i de klasser jag undervisade i under min vft. Undersökningen gjordes i två klasser, en sjua och en åtta. LÄS MER

  4. 14. Det är en grej i livet liksom, att ha en kompis

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anette Palmgren; Mona Andersson; [2006]
    Nyckelord :Bästis; Förskola; Genus; Resonemang; Samspel; Skola; Vänskap;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att få en förståelse för och beskriva hur barn resonerar kring vänskap. Frågeställningarna var: Vilken förståelse har barn i åldrarna 3-5 år respektive 10-11 år för begreppet vänskap? Hur resonerar barn i åldern 3-5 år respektive 10-11 år kring vänskap? Vilka centrala begrepp används för att beskriva vänner? Vilka könsmässiga skillnader och likheter syns i förståelsen av vänskap? Vilka åldersmässiga skillnader och likheter syns i förståelsen av vänskap?Examensarbetet är baserat på kvalitativa intervjuer med barn i åldrarna 3-5 år och 10-11 år på en förskola/skola. LÄS MER