Sökning: "motiverad elev"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden motiverad elev.
1. "Lesson complete" : En studie om hur spelfunktioner kan motivera till språklärande
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Lärande och motivation är nära sammankopplade, en motiverad elev tar till sig materialet bättre. Detta är ett område som utforskats under lång tid, men verktygen som tillämpas för att främja lärande har utvecklats och därmed finns nya motivationsfrämjande faktorer som kan utforskas. Idag finns det även digitala läroverktyg. LÄS MER
2. Motivation, motstånd och möjligheter inom tidig skrivutveckling : En litteraturstudie om hur skrivutvecklingen för elever i allmänna skrivsvårigheter kan främjas genom fonologisk medvetenhet och strukturerad skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Litteraturstudien undersöker hur allmänna skrivsvårigheter relaterar till utvecklingen av fonologisk medvetenhet hos elever i grundskolans yngre åldrar. Litteraturstudien lyfter fram hur lärare kan strukturera sin undervisning för att främja den tidiga skrivutvecklingen. LÄS MER
3. Övervikt hos ungdomar i gymnasiet -En intervjustudie om skolsköterskans erfarenhet av att främja hälsosamma levnadsvanor
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Mer än var femte elev som går i gymnasiet är överviktig och övervikt är något som ökar. Skolsköterskan har en viktig roll i det hälsofrämjande arbetet mot övervikt. LÄS MER
4. Om intresse och motivation : Vad elever tror påverkar intresse för fysik
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Syftet med studien är att se vad elever tror påverkar deras intresse för fysik, om vardagskopplingarär nödvändiga eller kanske om kunskap i sig kan vara gott nog. Studien har genomförts genomkvalitativa intervjuer med gymnasieelever i årskurs 3 som sedan analyserats utifrån ettfenomenografiskt perspektiv. LÄS MER
5. Ett lärandeorienterat varför - Hur lågstadielärares matematikundervisning kan rikta elevmotivationen mot lärandet, med utgångspunkt i målorienteringsteorin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Motivation är en förutsättning för optimalt lärande och är därmed en viktig faktor i skolkontexten. För att undersöka olika förutsättningar lågstadielärare skapar gällande att rikta elevernas motivation mot lärandet i ämnet matematik användes målorienteringsteorin som utgångspunkt. LÄS MER