Sökning: "köpcentrum köpbeteende"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden köpcentrum köpbeteende.
1. Etiska konsumenter : Gapet mellan intentioner och handlingar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Forskning bekräftar att ett gap mellan intention och handling finns. Denna studie belyser etiska konsumenter samt gapet mellan att vilja handla etiskt och hållbart men att inte alltid göra det. Fokus har legat på att ta reda på varför detta gap uppstår och att skapa en förståelse för de faktorer som påverkar konsumenters köpbeteenden. LÄS MER
2. Unga konsumenters köpvanor rörande växter : en studie av hur unga konsumenter väljer växter
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Dagens konsumenter inom alla ålderskategorier handlar idag blommor och växter i genomsnitt 10,2 gånger per år. Den yngre generationen som är upp till 29 år (generation Y) har inköpsfrekvensen sjunkit från att handla 4,7 gånger per år till 4,3 gånger per år (Gfk, 2012, muntl.). LÄS MER
3. De stora drakarna eller strösslet på glassen? En studie kring sambandet mellan unga konsumenters köpbeteende och köpcentrums butiksutbud i Malmö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Populationen i Malmö har under senare år utvecklats till en av de yngsta i Sverige, med antalet nyinflyttade som en bidragande faktor. Samtidigt föryngras och förnyas staden även på andra håll då det restaureras och byggs upp nya köpcentrum. Trots denna utveckling har det noterats en likhet av butiksutbud köpcentrumen emellan. LÄS MER
4. Köpcentrum som upplevelserum : Hur påverkas konsumenter av miljöattribut?
Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Att shoppa har blivit en utav våra allra vanligaste ledighetssysslor. Konsumenter rör sig obehindrat mellan butiker och dess olika miljöer, ofta på ett slumpmässigt sätt. Frågan är hur mycket slump det faktiskt är hur miljöerna får konsumeter att må och att röra sig. LÄS MER
5. Köpcentrum, en plats för upplevelser? : en kvantitativ studie om upplevelsedimensionens påverkan på besöks- och köpbeteende
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Shopping, som till stor del äger rum i köpcentrum, har blivit en väsentlig del av människors liv och är i dagsläget en av de viktigaste sociala fritidsaktiviteter som människor ägnar sig åt. Inom den svenska detaljhandeln har de större köpcentrumen utvecklats till att bli allt mer mångfacetterade, i såväl utbud som hela sitt uttryckssätt, men samtidigt har deras innehåll blivit allt mer likriktat. LÄS MER