Sökning: "kemilärare."
Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade ordet kemilärare..
6. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER
7. kemiundervisning utifrån flerspråkiga elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie belyser de svårigheter som flerspråkiga elever möter i kemiämnet vilket påverkar deras utveckling och hindrar dem att nå kunskapskraven. Studien lägger särskilt fokus på de undervisningsmetoder som lärare använder och det stöd som flerspråkiga elever får för att uppnå sina mål. LÄS MER
8. Pedagogiska filmers roll i kemiundervisningen : Hur uttrycks kemins tre perspektiv i pedagogiska filmer i kemiundervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Kemin uppfattas av många som ett svårt ämne att lära ut och att lära sig, eftersom ämnets abstrakta natur gör att den verkar orelaterade till vardagliga upplevelser. Som förklaring till observerbara kemiska förändringar krävs visualisering av fenomen som sker på atomnivå. LÄS MER
9. Experiment i kemiundervisningen utifrån lärares perspektiv : Hur lärare resonerar när de väljer olika typer av experimentarbete för sina syften
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska kemi- och naturvetenskapslärarnas syn på experiment som en metod för att undervisa kemi på gymnasienivå. Kvalitativ analys valdes som forskningsmetod i detta arbete. Tio kemilärare som har lång erfarenhet av undervisning i kemi intervjuades. LÄS MER
10. Flerspråkiga elever och språkutveckling i kemi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie undersöker, ur lärarnas synvinkel, de språkliga svårigheter som flerspråkiga elever står inför, särskilt när det gäller kemiska termer och begrepp. Studien bygger på intervjuer med lärare som undervisar elever som har svenska som andraspråk. LÄS MER