Sökning: "kemilärare."

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade ordet kemilärare..

  1. 11. Motivation i Kemiundervisningen : Vilka metoder kan lärare använda för att väcka intresse och öka elevernas motivation för kemiämnet ?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Wafaa Mahmood; [2022]
    Nyckelord :Motivation; Inre motivation; Yttre motivation; Intresse; Laboration; Kemiundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka utifrån ett lärarperspektiv vilken roll kemiläraren har för att stärka elevers motivation,samt belysa hur läraren bedriver undervisning i ämnet som hjälper eleverna att bli motiverade i kemiämnet. Undersökningen genomfördes  med fem kemilärare på högstadiet i två grundskolor i södra Sverige. LÄS MER

  2. 12. Gymnasiekemi under den globala pandemin COVID-19 läsåret 2020/2021 : Hur lärande och kemiundervisning påverkats utifrån ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Cecilia Ehrenborg Williams; Catarina Eivinsson; [2021]
    Nyckelord :on-line teaching; student learning; chemistry education; secondary school; motivation; corona pandemic effects; fjärrundervisning; lärande; kemididaktik; distansundervisning; gymnasiet; kemiundervisning; pandemianpassningar; motivationstapp;

    Sammanfattning : När coronapandemin slog till våren 2020 var kemiundervisningen på gymnasieskolorna i Sverige planerad huvudsakligen som närundervisning och få skolor och lärare var förberedda på den snabbt beslutade omställningen till fjärrundervisning. Under vår VFU-period under vårterminen 2021 uppstod en unik chans att undersöka hur ett antal erfarna kemilärare ställde om och hanterade denna speciella situation av undervisning med förutsättningar som ständigt ändrades med kort varsel beroende på smittoläget i Sverige. LÄS MER

  3. 13. Fem nyckelfaktorer för säkrare kemiundervisning - En studie av lärarnas utrymme för effektivt och hållbart säkerhetsarbete inom grundskolanskemiundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Suzanne Bruks; [2021]
    Nyckelord :Säkerhetsutbildning; föreskrifter; ramfaktorteori; kemilärare; laborationer;

    Sammanfattning : Laborationer ska ingå i undervisningen enligt grundskolans kursplan i kemi. Samtidigt säger arbetsmiljölagen att laborativt arbete endast får utföras av den som har adekvat utbildning. Alla verksamheter som hanterar kemikalier styrs under arbetsmiljöverkets föreskrifter för kemiska arbetsrisker. LÄS MER

  4. 14. En kvantitativ studie om ökad motivation i kemi genom formativ bedömning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jami Viinikka; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bedömning är något alla elever kommer i kontakt med under sina skolår, och som i sin tur kan påverka motivationen både positivt och negativt. I läroplanen för gymnasieskolan lyfts elevernas egen möjlighet till inflytande för att vidga sina kunskaper. LÄS MER

  5. 15. “…det här med atomer, molekyler och kemiska... det har de väldigt svårt för” : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på framställning av innehåll i kemiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linus Henriksson; Lovisa Jonsér; [2021]
    Nyckelord :kemiundervisning; intervju; mellanstadielärare; makronivå; submikronivå; symbolnivå; intresse; förståelse ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare för årskurs 4–6 resonerar om hur innehåll i kemiämnet ska framställas, och på vilket sätt de motiverar de val de gör i relation till elevers förståelse och intresse. Studien genomfördes i form av en kvalitativ intervjustudie där sex kemilärare för årskurs 4–6 intervjuades. LÄS MER