Sökning: "kina företag etablering"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden kina företag etablering.

  1. 1. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  2. 2. Från väst till öst : En kvalitativ studie av affärskulturella utmaningar vid etablering av svenska företag i Kina

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Shahad Al-Zuhairi; Maisa Khan; [2023]
    Nyckelord :Business culture; Challenges; Establishment; Affärskultur; Utmaningar; Etablering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain an understanding of the business cultural challenges that arise when Swedish companies choose to enter the Chinese market. The study utilizes a qualitative approach, employing semi-structured interviews with five individuals who possess extensive experience working in China. LÄS MER

  3. 3. Vision och praktik : en fallstudie av ett nyetablerat produktionskontor i Kina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :CAROLINE SEGERDAHL; [2014]
    Nyckelord :Textil; Textil; Shanghai; Shanghai; Produktion; Produktionskontor; Offshoring;

    Sammanfattning : : Idag trängs ett stort antal aktörer inom prisvärt mode på en arena där kunden blivit allt mer medveten kring pris och kvalitet. Affärsidéer, som bygger på att erbjuda mode till fördelaktiga priser, sätter stor press på företagens kostnader där varken kvalitet eller design får påverkas negativt. LÄS MER

  4. 4. Competence Advantage: Lost in Translation A study of how Swedish MNCs ideas influence their Chinese subsidiaries competence supply

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Rikard Sandberg; [2013-11-12]
    Nyckelord :Organisationskoncept; Översättning; Organisering; Narratives; Kompetensförsörjning; Institutionell Teori; Kina; MNCs;

    Sammanfattning : Att rekrytera och behålla attraktiv och relevant personal har pekats ut som en stor utmaning för svenska multinationella företag (MNCs) som arbetar i Kina. Samtidigt som Kina har sett en kraftig expansion inom högre utbildning har efterfrågan på medarbetare som har mer avancerade kompetenser ökat. LÄS MER

  5. 5. Kina på modet : En studie om mindre svenska modeföretags etableringssvårigheter på tillväxtmarknaden Kina

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Emfeldt; Charlotta Meldré; [2013]
    Nyckelord :Tillväxtmarknader; Kina; Svårigheter; Modemarknad; Sverige; Små och medelstora företag;

    Sammanfattning : Vid sidan av de stora möjligheter tillväxtlandet Kina ger upphov till för utländska aktörer, tillkommer även särskilda svårigheter och utmaningar för företag som vill expandera till marknaden. Syftet med studien är att undersöka hur utmaningarna tar sig uttryck för svenska små och medelstora företag inom modeindustrin vid expansion till landet, och frågan som uppsatsen ämnar besvara är således vilka aspekter som utgör särskilda svårigheter för dessa företag på Kinas modemarknad. LÄS MER