Sökning: "kläder symboler"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden kläder symboler.
21. Kläder och Identitet En studie om synen på kläders kommunikativa förmåga
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : Min undersökning har genomförts med fokus på identitet och kläder. Syftet med uppsatsen är att försöka nå en djupare förståelse för och beskriva hur unga människor, mellan 21-29 år, kommunicerar en del av sin identitet genom hur de väljer att klä sig. LÄS MER
22. Jag är polis, jag har en poliströja.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Identitetsskapande är en process som pågår hela livet men kanske är skapandet som störst då vi är små och tämligen nytillkomna i vår värld. På förskolan pågår ett ständigt identitetsskapande - bland allt ifrån dockor och kastruller till spadarna i sandlådan. LÄS MER
23. Kläder som ett kommunikationsmedel
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen behandlar hur kläder kan fungera som ett kommunikationsmedel inom organisationen, där frisöryrket studeras specifikt. Kläderna betraktas ur ett kulturellt perspektiv där semiotiken används explicit för att studera kläderna. LÄS MER
24. Sons of Northern Darkness : En fråga om stil och identitet i Black Metal-kulturen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Min uppsats har visat på black metal-stilens betydelse för fyra ungdomars identitetsskapande. Jag har med koppling till teoretiska infallsvinkar och begrepp rörande stilars och kulturers betydelse diskuterat black metal-kulturen med fokus på dess stilmässiga uttryck, dess symbolanvändande och dess innebörd för ungdomarnas självbild. LÄS MER
25. Bilder talar sitt tydliga språk : Om könsschabloner i marknadsföring av leksaker och barnrum
Master-uppsats, SamhällskunskapSammanfattning : Bilder av barnrum och produktbilder med leksaker står i centrum för denna uppsats, där huvudsyftet varit att utreda hur genussymboler och könsroller förmedlas i marknadsföringen vänd till barn. Källmaterialet har bestått av bilder strategiskt utvalda. LÄS MER