Sökning: "klassdiskussion"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet klassdiskussion.

  1. 1. Teater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kristina Lilljebjörn; Frida Janson; Kristina Pettersson; [2008]
    Nyckelord :Matematik; teater; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte var att påverka sju lärares attityder till sin matematikundervisning.Syftet förtydligades genom fem frågeställningar, dessa var: · Hur beskriver lärarna sin matematikundervisning? · Vad innebär matematik för lärarna? · Varifrån hämtar lärarna sin inspiration till sin matematikundervisning? · Är lärarna tillfredställda med sin matematikundervisning? · På vilket sätt påverkar en teaterföreställning lärarnas matematikundervisning?MetodDå vi själva skapade en situation för att påverka lärarnas attityder till sinmatematikundervisning är studien att betrakta som aktionsforskning. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning – En jämförelse mellan svensk och japansk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tomoko Helmertz; [2007]
    Nyckelord :problemlösning; jämförande undersökning; klassdiskussion; Japan; lesson study; lärömedel;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har matematikundervisningen i Japan fått mycket uppmärksamhetför dess annorlunda och unika sätt jämfört med västerländska motsvarigheter. Dennaundersökning jämför matematisk problemlösning mellan Sverige och Japan. Treundersökningsmetoder användes: analys av läromedel, lektionsobservation ochelevlösningsanalys. LÄS MER

  3. 3. Populärfilm i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Merkel Möller; [2005]
    Nyckelord :historia; historieundervisning; populärfilm; populärkultur; kritiskt tänkande; läroplaner;

    Sammanfattning : Tanken med studien var att försöka få en uppfattning om och problematisera kring hur elever tänker om och upplever historisk populärfilm. Vidare var syftet att utröna huruvida populärfilm i klassrummet är till gagn för historieundervisningen och om den kan bidra till elevers kritiska tänkande. LÄS MER