Sökning: "knowledge- and identity development"

Visar resultat 16 - 20 av 344 uppsatser innehållade orden knowledge- and identity development.

  1. 16. Lekmannarevisorernas arbetsprocess och meningsskapande i kommunala aktiebolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Josefin Korkis; Alexandra Skeri; [2023]
    Nyckelord :Audit; local government auditing; local government auditors; sensemaking; legitimate actions; Revision; lekmannarevision; lekmannarevisorer; meningsskapande; legitima handlingar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lekmannarevisorer som utför granskning av kommunala aktiebolag är förtroendevalda personer från politiska partier som utses av kommunfullmäktige. Granskningen som lekmannarevisorerna har i uppdrag sker med stöd från sakkunniga, ekonomiansvariga och övriga i verksamheten för att säkerställa att revisionen är demokratiskt förankrad och professionellt genomförd. LÄS MER

  2. 17. Sprida, Styra, Främja : Identifiering och analys av potentiella komplikationer för nedbrytning av social tillit i det svenska samhället

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Elsa Holmberg; Cecilia Lehrman; [2023]
    Nyckelord :social trust; modern information technology; identity and polarizing forces; bounded rationality; trust game; gender differences; social tillit; modern informationsteknologi; identitet och polariserande drivkrafter; begränsad rationalitet; förtroendespel; könsskillnader;

    Sammanfattning : Social tillit är en central faktor i ett välfungerande samhälle och skapar förutsättningar för ekonomisktillväxt och sänkta transaktionskostnader. Att förstå vilka komponenter som kan bidra till nedbrytning avsocial tillit har därför stor betydelse för att kunna påverka samhällsutvecklingen. LÄS MER

  3. 18. Han, hon, hen eller den – Spelar det någon roll? : En intervjustudie om hur heteronormen och socialarbetares kunskap om HBTQI påverkar det professionella mötet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Tove Atterby; Emma Pärmesjö; [2023]
    Nyckelord :HBTQI; heteronorm; handlingsutrymme; kategorisering; socialarbetare;

    Sammanfattning : Homosexuella, bisexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter samt intersexpersoner (HBTQI) är en grupp som ofta utsätts för diskriminering och kränkningar utifrån sexuell läggning, könsuttryck och/eller könsidentitet. Till följd av detta är det extra viktigt att socialarbetare besitter kunskap om HBTQI, då kunskap föranleder ett adekvat bemötande. LÄS MER

  4. 19. Aspects of Postcolonialism Critique within Environmental Communication Efforts in Indonesia : Case study of Environmental Organizations in Jakarta and Bali

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vidi Amelia Ratnafury; [2023]
    Nyckelord :Indonesia; Sustainable Development; Postcolonialism; Anthropocene; Grassroots; Bali; Environmental Communication; Climate Change; Climate Injustice;

    Sammanfattning : Covering the issue of climate change is not always talking about what we as humans can do to save the planet. For many people in the Global South, it is about climate injustice – how the marginalized become the most affected people by climate crisis, yet they contribute to so much less emission compared to the people in the North / Western countries. LÄS MER

  5. 20. Ways Mathematics Teacher Educators Influence Future Mathematics Teachers Understanding Learner's Cultural Diversity

    Master-uppsats, Malmö universitet/Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)

    Författare :Gemma Frederiksen; [2023]
    Nyckelord :Cultural differentiation; cultural diversity; understanding learners cultural background;

    Sammanfattning : This study investigates the ways in which mathematics teacher educators (MTEs) influence future mathematics teachers' (FMT) understanding of learners’ cultural diversity. The rationale for cultural diversity is grounded in theories of culturally relevant pedagogy (CRP). LÄS MER