Sökning: "kognitiv textanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kognitiv textanalys.
1. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER
2. Påverkan av kognitiva biaser på Försvarsmaktens systemanalysschema
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, FörsvarshögskolanSammanfattning : This essay examines the presence of cognitive biases in governmental acquisitions of technical systems. The four examined biases are Prior hypotheses and focusing on limited targets, Exposure to limited alternatives, Insensitivity to outcome probabilities and Illusion of manageability. LÄS MER
3. Matematikläromedel : Undervisningsverktyg för elever i matematiksvårigheter? Kvalitativ textanalys av tre läromedel för år 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Matematikläromedel är centrala i lärarnas matematikundervisning, på grund av att läromedlen har ett stort inflytande på elevernas matematikutveckling. I den här uppsatsen har jag som blivande speciallärare i matematik därför kritiskt granskat tre matematikböcker i kombination med dess lärarhandledningar för årskurs fyra, med syfte att utveckla kunskap om läromedel som verktyg i undervisningen av främst elever i matematiksvårigheter. LÄS MER
4. Självbestämmande : -inom daglig verksamhet och bostad med särskild service
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om de institutionella förutsättningarna för självbestämmande är möjliggörande eller begränsande för målgruppen vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå (måttlig till svår utvecklingsstörning). Genom en kvalitativ textanalys av styrdokument som Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialstyrelsens- och kommunala styrdokument samt kompletterande intervjuer fanns tanken att få en djupare förståelse för vilka faktorer som styr självbestämmandet för vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå. LÄS MER
5. Spelar hbtq-diplomeringen någon roll? En utvärdering av hbtq-diplomeringen med fokus på Västra Götalandsregionen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Denna uppsats är en beskrivning och utvärdering av hbtq-diplomeringen som policy i Sverige och som verksamhet i Västra Götalandsregionen. Med programteori, textanalys, en mindre enkätstudie samt intervjuer har verksamhetslogiken och de kritiska framgångsfaktorerna tagits fram och mätts. LÄS MER