Sökning: "kommersiell annons"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kommersiell annons.

  1. 1. Opartisk artikel eller osynlig annons? : Om gränsdragningen mellan innehållsmarknadsföring och icke-kommersiella meddelanden i redaktionell text, samt om kravet på reklamidentifiering i det nya medielandskapet.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Catrine Engström; [2018]
    Nyckelord :marknadsföring; redaktionell text; marknadsföringsrätt; yttrandefrihet; sociala medier; medielandskap; MFL; marknadsföringslagen; YGL; TF; textmarknadsföring; dold marknadsföring; KO; konsumentombudsmannen; RO; reklamombudsmannen; reklamidentifiering; annonsmarkering; sändarangivelse; konsumentskydd; innehållsmarknadsföring;

    Sammanfattning : När meddelanden som förmedlas till konsumenter är avsättningsfrämjande och har rent kommersiell karaktär anses de utgöra marknadsföring, och omfattas av reglerna i Marknadsföringslagen (2008:486) (MFL). Marknadsföring ska bl.a. LÄS MER

  2. 2. Kort, lättsamt och dramatiskt : en undersökning av tv-nyheternas utveckling 1990-2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Linnéa Wannefors; [2012]
    Nyckelord :Kommersialisering; marknadsdriven; Nyheterna; Rapport; tv-nyheter; tabloidisering;

    Sammanfattning : Jag har gjort en kvantitativ innehållsanalys av inslag i SVT:s Rapport och TV4:s Nyheterna under tre perioder. Undersökningen fokuserade på hur pass snuttifierade, trivialiserade och dramatiserade nyhetsinslagen är. LÄS MER

  3. 3. Tobaksreklamförbud vs tryckfrihet - En tolkning av begreppet kommersiell annons

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Camilla Ericsson; [2009]
    Nyckelord :Marknadsföring; tryckfrihet; tobaksreklam; kommersiell annons; Swedish Match; Juridical science; Rättsvetenskap; juridik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The legislation in Sweden regarding tobacco advertising has gradually become more and more aggressive, which comes from the will to reduce the harmful effect that the tobacco companies can have on the consumers` health. This causes restrictions on the tobacco companies possibilities to express themselves, which raises questions about the interplay between laws concerning tobacco advertising and freedom of the press. LÄS MER