Sökning: "kompetens rätt rekrytering"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden kompetens rätt rekrytering.

  1. 1. Objektivitet eller subjektivitet i rekryteringsprocessen?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anna Ahström; Ebba Malmqvist; [2024]
    Nyckelord :recruitment process; objective approach; subjective approach; difficulties in the recruitment process; requirement profile;

    Sammanfattning : Grundläggande förutsättningar för att företag och organisationer ska kunna bedriva en fungerande verksamhet är att det finns personal med rätt kompetens vilket tillgodoses med en väl genomförd rekrytering. Studien hade följande två frågeställningar: Hur arbetar rekryterare under rekryteringsprocessen för att förhålla sig så objektiva som möjligt? Vilka svårigheter finns det under en rekryteringsprocess sett till förhållningssätt i relation till subjektiva och objektiva bedömningar? 10 semistrukturerade intervjuer genomfördes med deltagare som innehar en tjänst med rekryteringsansvar. LÄS MER

  2. 2. Anonymiserad rekrytering : Rätt väg att gå, eller ett spel för galleriet?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Jakob Ebefors; Adam Ekenberg Toft; [2023]
    Nyckelord :: Anonym rekrytering; Kompetensbaserad rekrytering; Kompetens; CV; personligt brev; Mångfald; Magkänsla; Intressenter; Diskriminering; Bias;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to chart practitioners' views of an anonymous recruitment.    Method: To study our chosen phenomenon of anonymous recruitment, a case study has been employed to focus on a specific phenomenon, which we have approached through unstructured interviews. LÄS MER

  3. 3. Kompetens hos personal på LSS- boenden : En kvalitativ studie om enhetschefers erfarenhet av personalens kompetens och arbetssätt gällande komplexa behov

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :sofia königsson; Linnea Stenlund; [2023]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning kompetens LSS komplexa behov;

    Sammanfattning : Under tidigt 1900-tal levde personer med funktionsnedsättning i exkludering. Samhället var präglat av institutionstänkande och dessa människor hade inte samma rättigheter som de resterande i samhället (Barow, 2012). LÄS MER

  4. 4. Intern och extern chefsrekrytering : En studie om organisatoriska omständigheter och beslutsfaktorer i chefsrekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Linnéa Andersson; Mia Kim; Emelie Engström Johansson; [2023]
    Nyckelord :Manager Recruitment; Internal recruitment; External recruitment; career paths; development opportunities.; Chefsrekrytering; Intern rekrytering; Extern Rekrytering; Karriärvägar; Utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Frågeställning: Under vilka omständigheter väljer organisationer intern respektive extern rekrytering när chefer ska tillsättas? Syfte: Syftet är att undersöka under varför och under vilka omständigheter organisationer väljer intern respektive extern chefsrekrytering.  Metod: Kvalitativ ansats, Intervjuer, Tematisk analys Slutsats: Utifrån den tidigare litteraturen samt studiens insamlade empiriska material tycks organisationer föredra att rekrytera chefer internt om rätt kompetens finns inom organisationen. LÄS MER

  5. 5. Rätt kompetens på rätt plats? : En kvalitativ innehållsanalys av de styrdokument som styr utbildningen för stödpersonal i anpassad skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daiana Lungu; [2023]
    Nyckelord :Anpassad skola; elevassistent; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; stödpersonal; särskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie utfördes i en kontext där det saknades tidigare forskning i Sverige som fokuserade på stödpersonalens utbildningsbakgrund inom anpassad skola. Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om utbildningsinnehållet inom de nationella yrkespaketen för barn och fritids-, samt vård och omsorgsprogrammet, och att undersöka i vilken utsträckning utbildningens innehåll matchar kompetenskraven som ställs på stödpersonal i deras praktiska utövning inom anpassad skola. LÄS MER