Sökning: "kompetensutveckling Mål 3"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kompetensutveckling Mål 3.

  1. 1. Hållbar utveckling i förskolan : Förskollärarens arbete med de yngsta barnen i mötet om miljö och natur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Artinger; Rebecca Fellving Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Barn; Förskoleundervisning; Förskollärarnas möte; Hållbar utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Det finns en tydlig kunskapslucka vid de yngre barnens (1–3 år) undervisning om miljöinriktad hållbar utveckling. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare integrerar hållbarhetsfrågor om miljö och hur förskolläraren själv upplever mötet med miljö och hållbar utveckling i förskoleverksamheten. LÄS MER

  2. 2. Förstå, vilja och kunna arbeta med digitala verktyg : En studie om lärarnas relation till digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Ljungberg Kämpe; Amanda Meuller; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digitalisering; IKT; IT; Lgr 11; implementeringsteorin;

    Sammanfattning : Det har tillkommit nya mål i Lgr 11 (Skolverket 2018) gällande elevers digitala kompetens, vilket gör att skolan behöver höja den digitala kompetensen likvärdigt på alla skolor. Därmed behöver lärarna få ett bättre stöd i sitt användande av digitala verktyg och sin kompetensutveckling för att bemöta de digitala målen. LÄS MER

  3. 3. ”Det kan vara så enkelt att man tycker att pojkar inte ska gråta” : Några pedagogers resonemang om aktivt genusarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Hedberg; Alicia Nöjd; [2019]
    Nyckelord :förskolan; genus; genusarbete; kunskap om genus; pedagogers tankar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår undersökning var att ta reda på vad några pedagoger har för kompetenser och kunskaper om genus samt om dessa pedagoger anser att de arbetar aktivt med genus i sin verksamhet. Utifrån syftet har följande frågeställning formats: 1) Vad har de deltagande pedagogerna för utbildning om genus? 2) Hur relaterar de deltagande pedagogerna tillbegreppet genus? 3) Hur uttrycker sig de deltagande pedagogerna om sitt aktiva genusarbete? I studien deltog fyra verksamma pedagoger, tre förskollärare och en barnskötare från två olika förskolor i två olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 4. F – 3 lärares integrering av IKT

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Jutman; [2018-02-08]
    Nyckelord :digital teknik; digitalisering; informations och kommunikationsteknik; lärare; integrering av digital teknik;

    Sammanfattning : Skolan har under en längre period varit en förändrad verksamhet runt om i landet i och med digitaliseringen. Läroplanen från 2011 har blivit reviderad för att skapa ett gemensamt nationellt ansvar att utbilda dagens elever inom digital teknik. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling för ökad innovationsförmåga i småföretag

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Christin Ankarstrand; Johanna Egenor Lohman; [2014]
    Nyckelord :interaction; learning from each other; competence development project; innovation; bounded rationality.; samverkan; lära av varandra; kompetensutvecklingsprojekt; innovation; begränsad rationalitet.;

    Sammanfattning :   De senaste åren kan vi se ett ökat intresse för lärande i organisationer och kompetensutveckling. Detta menar många forskare och beslutsfattare är en väsentlig del för produktivitet, konkurrenskraft och innovation. LÄS MER