Sökning: "kompisrelationer med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden kompisrelationer med barn.

  1. 1. Det kan vara svårt att räcka till : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med olika storlekar på barngrupper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :My Malmqvist; Lisa Almén; [2024]
    Nyckelord :Barngruppernas storlek; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska systemteori; förskolans organisation; förskolans strävansmål; gruppkonstellationer; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barngruppens storlek påverkar förskollärares arbete. Syftet är även att presentera vilka strategier som förskollärare använder sig av för att ge goda förutsättningar för arbete med olika storlekar på barngrupper. LÄS MER

  2. 2. Blyga barn i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Shy Children; inclusion; the role of the preschool teacher; preschool; Blyghet; inkludering; pedagogers förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan. Studien är kvalitativ och datainsamlingen gjordes genom enkätbaserade intervjuer via internet. Enkäten och missivbrevet skickades ut till 74 förskolerektorer och därefter till 101 förskolor. LÄS MER

  3. 3. Barns perspektiv på den fria leken i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Louise Juuri; Malin Lif; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Fri lek; Pedagogens roll; Barndomssociologisk teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns perspektiv om den schemalagda fria leken i fritidshemmet. Studiens frågeställningar var, hur eleverna upplever den schemalagda fria leken och vad eleverna upplever begränsar den fria leken. För att undersöka detta genomförde vi två kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med barn. LÄS MER

  4. 4. Tydliggörande pedagogik : En del av förskolans främjande lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Sundström; [2020]
    Nyckelord :förhållningssätt; struktur; bildstöd; tecken som stöd; lärande; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Denna studie tog sin utgångspunkt i förskolans förstärkta pedagogiska- och hälsouppdrag där det fanns behov av att finna pedagogik, metoder och strategier i syfte att öka lärande och hälsa i ett inkluderande och främjande arbete. Tydliggörande pedagogik, som är en svensk fri översättning av interventionsprogrammet TEACCH, har blivit ett sätt att öka lärmiljöns tillgänglighet för barn inom autismspektrumet men kommit att utvecklats till en ändamålsenlig överförbarhet till alla barn. LÄS MER

  5. 5. ”Mä oon niinko… ruotsinsuomalainen” ”Jag är liksom... sverigefinsk” : Om sverigefinska barns identitetssarbete

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tuuli Uljas; [2019]
    Nyckelord :Sweden-Finnish children; identity; Finnishness; Sweden-Finnishness; national minorities; minority language; Sverigefinska barn; identitet; finskhet; sverigefinskhet; nationell minoritet; minoritetsspråk;

    Sammanfattning : This master thesis is a study on identity construction of a group of 9-14 year old children with Finnish origin in Sweden. In 2000 Sweden granted a special status of a national minority to five indigenous minorities, of which the Sweden-Finns are one, by ratifying European council’s framework convention for protection of national minorities. LÄS MER