Sökning: "konflikt samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden konflikt samhällskunskap.

  1. 1. Den svenska läroplanen som en kämpande tro? : En analys av läroböcker för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Max Larsson; [2022]
    Nyckelord :liberal universalism; läromedelsanalys; andrafiering; samhällsdidaktik; samhällskunskap; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för gymnasieskolan. Texten tar avstamp i några teoretiska utgångspunkter: den universalistiska liberalismen är inte värdeneutral och kan stå i konflikt med andra idétraditioner, massutbildningssystemet i västvärlden har varit en viktig komponent för att bygga en nationell identitet och utbildningssystemet konstruerar en samhällsgemenskap med traditioner och normer som riskerar att andrafiera och utöva symboliskt våld mot dem som står utanför normen. LÄS MER

  2. 2. Tala om konflikter : En kvalitativ undersökning av hur läromedel i samhällskunskap med inriktning på gymnasieskolan omskriver konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aron Berglund; [2022]
    Nyckelord :Conflict; incompatibility; conflict resolution; interstate; intra state; state formation; territory; state; social science; education; upper secondary school; Konflikt; inkompatibilitet; konfliktresolution; mellanstatlig; inbördeskrig; statsbildningskonflikt; territorium; regeringsmakt; samhällskunskap; utbildning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur konflikter omskrivs i läromedel i samhällskunskap på gymnasieskolan. Via en kvalitativ läromedelsanalys av fyra läroböcker i samhällskunskap med inriktning mot gymnasieskolan undersöks hur konflikter definieras och vad som anses vara den föreliggande orsaken till konflikter utifrån en begreppsapparat taget ur fältet conflict resolution. LÄS MER

  3. 3. Bron mellan elev och medborgare : Elevperspektiv på undervisningsformer i samhällskunskap och politiskt deltagande i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Förnegård; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskapsdidaktik; politik; elevperspektiv; undervisningsformer; deltagande;

    Sammanfattning : Gymnasieungdomars intresse att aktivt engagera sig i politiken genom ungdomsförbund har minskat markant under de senaste 50 åren. Trots detta har samma grupp fortfarande starka åsikter i politiska frågor och en stark vilja att påverka samhället, samt ett intresse för samhällskunskap i skolan. LÄS MER

  4. 4. Konflikt och kontroverser i samhällskunskap : En diskursanalys av Europarådets utbildningsmaterial för undervisning om kontroversiella frågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Måns Mannström; [2021]
    Nyckelord :kontrovers Samhällsdidaktik;

    Sammanfattning : Europarådet är en extern aktör som utöver inflytande för att integrera Europas utbildningssystem. Den mellanstatliga organisationen har givit ut ett utbildningsmaterial för att påverka undervisningen om kontroversiella frågor. LÄS MER

  5. 5. Skolstrejk, skolplikt och det demokratiska fostransuppdraget: En intervjustudie av förhållningssätt bland samhällskunskapslärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ester Hartmann; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det senaste året har klimatfrågan aktualiserats genom omfattande skolstrejker för klimatet runt om i Sverige och världen som i augusti 2018 initierats av den unga klimataktivisten Greta Thunberg. Gymnasielärare i samhällskunskap har genom styrdokumenten ett antal målsättningar att förhålla sig till i undervisningen. LÄS MER