Sökning: "konkret och abstrakt."
Visar resultat 1 - 5 av 203 uppsatser innehållade orden konkret och abstrakt..
1. Lärares användning av filmer och bilder för att stärka historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att sammanställa forskning kring hur visuella hjälpmedel i form av filmer och bilder kan stötta inlärning och därmed stärka historieundervisningen. Historieämnet kan vara abstrakt för grundskoleelever, eftersom det är en del av den förflutna tiden som inte finns längre. LÄS MER
2. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER
3. Hur personlig får man vara? : Diskursanalys av musiklärares samtal om personligt uttryck
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I gymnasieskolans kursplan för musikämnet står personligt uttryck med som en del av det centrala innehållet. Detta begrepp har vi som musikstudenter och utövande musiker även stött på i många andra sammanhang. Begreppets betydelse är dock inte definierat. LÄS MER
4. Lärarens syn på laborativtmaterial kopplat till elevers motivation : En studie ur lärarens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER
5. ”Det de gör med händerna, det minns de” : En intervjustudie om laborativt material i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå lärares resonemang om användningav laborativt material inom aritmetik i årskurs 1–3. Arbetet syftar även till att undersöka hur lärare resonerar kring vad som har betydelse för deras aritmetikundervisning med avseende pålaborativt material. LÄS MER