Sökning: "kontinuitet vårdcentral"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kontinuitet vårdcentral.
1. Första linjens chefers kunskaper om och förutsättningar för omställningen Nära vård
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Organisationen inom hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar. Befolkningsstrukturen kommer att förändras till fler äldre och färre personer i arbetsför ålder. Det innebär att vården ska klara av ett ökat vårdbehov. Primärvården beskrivs vara navet i framtidens vårdorganisation. LÄS MER
2. Fast vårdkontakt inom nära vård -ett förbättringsarbete om personcentrerat arbetssätt samt en studie ur patient och medarbetarperspektiv
Master-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för kvalitetsförbättring och ledarskapSammanfattning : Svensk patientlag fastställer att patienter med stort vårdbehov ska ha en fast vårdkontakt (FVK). Inom ramen av god och nära vård ska FVK erbjudas till dessa patienter. FVK förutsätter att vårdpersonalen antar ett personcentrerat arbetssätt och upprättar en hälsoplan i samskapande med patienten. LÄS MER
3. Offentlig vs. Privat primärvård : En studie kring patienters nöjdhet inom svensk primärvård
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : I Sverige finns både vårdcentraler som bedrivs offentligt samt vårdcentraler som bedrivs privat. Det som dessa vårdcentraler har gemensamt är att de finansieras med statliga medel. Denna studie undersöker om det finns skillnader i hur nöjda patienter är med dessa två typer av vårdcentraler. LÄS MER
4. Primärvårdens målkonflikter : En fallstudie av sju vårdcentraler i Region Skåne
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka målkonflikter inom primärvården i Region Skåne samt vilken inverkan patientens fria val har på dessa konflikter. En kvalitativ fallstudie av sju vårdcentraler i Region Skåne genomfördes. LÄS MER
5. Bedömning med beslutstöd i telefonrådgivning : Distriktssköterskans möjligheter och utmaningar i det personcentrerade samtalet
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskan har ett ansvar att utveckla vården i alla led för att det skall gynna säkerhet, kontinuitet och relationer som genererar i personcentrerad vård. Att främja hälsa genom telefonrådgivning kan vara både stimulerande och utmanande beroende på samtalets karaktär och arbetssituation. LÄS MER