Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Gestaltningen av tid i Arrival
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det går att arbeta med tid och berättarnivåer som element för att skapa effektiva, komplexa och ändå begripliga pusselfilmer, genom att analysera hur tiden och tidsuppfattningen i filmen Arrival (2016) gestaltas för tittaren. Analysen utgår från hur den icke linjära tidsuppfattningen skildras för tittaren. LÄS MER
2. ”Det som har skett kan jag inte glömma” – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: motivval, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER
3. Hur säkerhetskultur påverkar utförandet av ett säkert arbete : Med fokus på exponering av byggdamm, hand- och armvibrationer och ergonomi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Inledning: Byggbranschen är en av Sveriges mest skadedrabbade branscher. Inom branschen är trä- och betongarbetare de mest utsatta yrkesgrupperna för skador samt den yrkesgrupp som löper störst risk för långvariga sjukdomar. Kultur etablerades när orsaksfaktorer som teknisk och mänskliga beteenden inte kunde användas som orsaksfaktorer. LÄS MER
4. Populärkultur i förskolan : Pedagogers syn på och användandet av samtida populärkultur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Förskolan ska tillgodose barns rätt till barns kultur såsom exempelvis populärkultur utifrån barnens intressen, kunskaper och erfarenheter. Eftersom vi som verksamma pedagoger upplever att det finns kontroversiella åsikter kring populärkultur och undervisning utifrån den vill vi ta reda på pedagogers syn på samtida populärkultur. LÄS MER
5. ”Det som har skett kan jag inte glömma" – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: mottival, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER