Sökning: "kvalitativ studie hur allsvenskan fotbollsklubbar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie hur allsvenskan fotbollsklubbar.

  1. 1. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  2. 2. Covid-19 och allsvenska fotbollsklubbars ekonomiska resultat : En kvalitativ studie om coronapademins påverkan på fyra allsvenska fotbollsklubbars intäkter och kostnader året 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vinshan Mariathas; George Miro; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; Football; Allsvenskan; Revenue driver; Cost driver; Covid-19; Fotboll; Allsvenskan; Intäktsdrivare; Kostnadsdrivare;

    Sammanfattning : I slutet av 2019 drabbades omvärlden av en hotande sjukdom, som döptes till Covid-19. Denna sjukdom blev en pandemi som smittade över 180 miljoner människor runt om i världen. Pandemin ledde till att länder började införa så kallade “lockdowns”. LÄS MER

  3. 3. Drömmen om Europa 2027 : En kvalitativ studie om fotbollsklubben IK Sirius och dess supportrar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Pettersson; Johanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Eldsjäl; kommersialisering; supporterskap;

    Sammanfattning : IK Sirius är en fotbollsklubb från Uppsala som de senaste åren har etablerat sig i den högsta serien i Sverige, Allsvenskan. I takt med att fotbollsklubben har utvecklats har även antalet supportrar som går på lagets matcher ökat markant samt antalet medlemmar i supporterföreningen Västra Sidan. LÄS MER

  4. 4. The use of marketing within Swedish football : A qualitative and comparative study between clubs in Allsvenskan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Namroud Sizar; Nilsson Emilia; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Over the years, football clubs have been transformed into companies that need a well-thought-out marketing plan. The most appropriate marketing strategies are implemented to achieve success in a market that has undergone a digital and global transformation. There are constantly new ways for businesses to market themselves. LÄS MER

  5. 5. Fotboll, mer än bara en sport : En kvalitativ studie om spänningen mellan sportslig och ekonomisk institutionell logik i investeringar för svenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Daniel Sjöblom; Sebastian Tannér; [2021]
    Nyckelord :Institutional logics; football organizations; business; sport; Institutionell logik; sportslig logik; ekonomisk logik; fotbollsklubb och investering.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och förstå hur de sportsliga och ekonomiskalogikerna tar form, samt jämföra hur spänningen påverkar investeringsbeslut i svenska elitfotbollsklubbar.Metod: Studien har en kvalitativ ansats och genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med respondenter från tre elitfotbollsklubbar i Allsvenskan och Superettan. LÄS MER