Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inget tjafs och bråk!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Konstantoulas; Daniel Rosenqvist; [2023-10-24]
    Nyckelord :rast; rastverksamhet; praktikgemenskap; allians; ramfaktorer; inneslutning; uteslutning;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att jämföra förutsättningar att bedriva en rastverksamhet som skapar möjligheter för elever att ingå i praktikgemenskaper och allianser. Vi undersöker om synen på rasten som social arena för elever, det pedagogiska uppdraget och förutsättningarna skiljer sig åt mellan skolorna. LÄS MER

  2. 2. Variationsteorin som stöd för lärande : En Learning Study om elevers lärande kring matematikinnehållet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Catharina Torstensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Effekterna av pedagogiska spel för elever med svårigheter i bråk : En fallstudie av ett pedagogiskt spel från elevernas perspektiv i grundskolan årskurs 4-5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Meuller; [2023]
    Nyckelord :Bråk; Motivation; Pedagogiska spel; Svårigheter.;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever tycker är svår och jobbig och motivationen till att lära sig det är ofta bristande eller saknas helt. För varje år är det en stor del som lämnar grundskolan utan ett godkänt betyg i matematik. LÄS MER

  4. 4. Representationer av bråk - en analys av två läroböcker för årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :läromedelsanalys; representationsformer; bråktal; Duvals; representationsteori; lärobok; matematik;

    Sammanfattning : Bråk är ett område inom matematiken som många anser är svårt. I screeningar har elever låga resultat inom området och många lärare tycker bråk är svårt att lära ut. Med detta som bakgrund väcktes mitt intresse för bråk. Jag ville titta på vad eleverna möter när de arbetar med bråk i sina läroböcker. LÄS MER

  5. 5. Hur bråkar elever med bråk? : En studie om kritiska aspekter gällande additionsberäkningar av tal i bråkform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jack Daoud; [2023]
    Nyckelord :Variation theory; Mathematics; Fraction; Addition; Critical aspects.; Variationsteori; Matematik; Tal i bråkform; Addition; Kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Majoriteten av elever saknar idag förståelsen för hur de ska addera bråktal med hjälp av varierande metoder trots flera års undervisning i bråkaritmetik. Studien syftar till att generera en fördjupad förståelse av de tidigare identifierade kritiska aspekter som årskurs 4 elever möter vid additionsberäkningar av tal i bråkform. LÄS MER