Sökning: "lärande om bråk"

Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade orden lärande om bråk.

  1. 6. “För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Molly Gustavsson; Cecilia Borbély; [2022-03-17]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; fritidshem; sociala relationer; makt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om konflikthantering och hur har dessa erhållits?, Hur talar lärare om deras arbete med konflikthantering? och Vilka utmaningar och möjligheter ser lärare med konflikthantering?. LÄS MER

  2. 7. Konkret material i matematikundervisningen : En studie om stödet för aktiviteter med konkret material i lärarhandledningar för årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Runnemalm; [2022]
    Nyckelord :Matematik; lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag utgår många verksamma lärare från en lärarhandledning när det planerar sin matematikundervisning. Samtidigt blir det mer och mer populärt att använda sig av konkret material i undervisningen vilket både lärare och elever verkar uppskatta. LÄS MER

  3. 8. Lässtrategier för textproblem inom bråk i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadia Amjadi; Sara Marknäs; [2022]
    Nyckelord :problemlösning i matematik; språk i matematik; stöttande frågor; scaffolding.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever kan få språklig stöttning i matematik, mer specifikt vid problemlösning inom bråk i matematik. Syftet är att ta fram språklig stöttning vid problemlösning inom bråk i matematik. LÄS MER

  4. 9. Elevers begreppsbilder inom matematiska bråk : Vilka begreppsbilder har elever och när används de?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Erik Wilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :conceptual images; fractions; fraction count; mathematics teathing; elementary school; interview study; begreppsbild; bråk; bråkräkning; matematikundervisning; grundskola; intervjustudie;

    Sammanfattning : När en person ser en skiftnyckel är det inte säkert att personen ser något som är bra att ha när man ska skruva en mutter. Beroende på vad personen vanligtvis använder skiftnyckeln till och vilket problem som personen just då står inför kommer personen att se olika saker. LÄS MER

  5. 10. Tal i bråkform : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 8 uppfattar tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christian Olsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; bråk; tal i bråkform; bråkräkning; missuppfattningar; grundskolan;

    Sammanfattning : Tal i bråkform är ett område inom matematiken där elever ofta stöter på problem. Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter och missuppfattningar som finns hos elever i årskurs 8 när det gäller tal i bråkform.   Det tillvägagångsätt som valts är en flermetodsforskning. LÄS MER