Sökning: "lärarcentrerad studie"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lärarcentrerad studie.

  1. 1. Att lära en lärareEn studie om klassiska instrumentallärares syn på att undervisa musiklärarstudenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Alexander Strömberg Henriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur klassiska instrumentallärare på musikhögskolenivå ser på lärarrollen i undervisningen av musiklärarstudenter. Studien är kvalitativ och grundar sig i tre stycken semistrukturerade intervjuer med instrumentallärare från några av Sveriges musikhögskolor. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Högpresterande elevers läsutveckling i årskurs 1 : En lärarcentrerad studie från ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Graae; [2021]
    Nyckelord :High-achieving students; reading development; year 1; teacher-centered study; sociocultural perspective; Högpresterande elever; läsutveckling; årskurs 1; lärarcentrerad studie; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet högpresterande elevers läsutveckling i årskurs 1 ur ettlärarperspektiv där den teoretiska förankringen är det sociokulturella perspektivet.Det finns lite forskning kring ämnet, och det som behandlas är oftast elever mellan5–8 års ålder och forskningen är oftast fokuserad ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”I realiteten ser det helt annorlunda ut” : En studie om vad som villkorar matematiklärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Raflund; Konrad Wahlberg; [2021]
    Nyckelord :Övertygelser; Ramfaktorer; Matematikundervisning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Denna studie belyser några lärares övertygelser kring matematikundervisning, deras syn på sin praktik samt vilka ramfaktorer de upplever villkorar denna. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur dessa aspekter påverkar och villkorar undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Mangla motståndet : En studie i att motivera yrkeselever i ämnetsamhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Jonas Bågenmark; Peter Boberg; [2018]
    Nyckelord :Samhällskunskap yrkesprogram deliberativ undervisning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det förekommer en ”motståndskultur”, bland manliga yrkeselever, som innebär att dessa elever intar en antites till skolans akademiska studiekultur. I detta motstånd, som yttrar sig genom att ha roligt på lektionerna, snacka strunt med kamraterna eller fuska med skoluppgifterna, skapar de sin egen identitet och plats i skolan. LÄS MER