Sökning: "lärare motivation idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden lärare motivation idrott.

  1. 1. Orientering som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning om hur lärare i idrott och hälsa talar om relationen mellan orientering och friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Nowik; Amanda Tellström; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; Physical education; Orienteering; Curriculum; Place responsive; Gymnastic teachers view in outdoor education; Brown outdoor education; Brown; Becoming place; Foucault theory; Friluftsliv; Orientering; Samband mellan friluftsliv och orientering; Kursplan; Styrdokument; Idrott och hälsa; Idrottslärarnas syn på friluftsliv; Idrottslärarnas syn på orientering; Idrottslärare och friluftsliv; Idrottslärare och orientering; Friluftsliv och närområdet; Diskursanalys; Foucault;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7-9 talar om relationen mellan orientering och friluftsliv i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna studien avser besvara är följande: Hur bedrivs undervisningen i friluftsliv och orientering? Vilka geografiska områden används för friluftslivsundervisning? Hur används de geografiska områdena i undervisningen?  Metod Datainsamlingen till studien gjordes i form av semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. LÄS MER

  2. 2. Ämnesintegration mellan idrott & hälsa och matematik – Hur och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Jim Dagsberg; Max Nordmark; [2019]
    Nyckelord :Idrott hälsa; Matematik; Skola; Fysisk aktivitet; Integration;

    Sammanfattning : Som blivande lärare i ämnena idrott & hälsa och matematik vill vi med denna kunskapsöversikt ta reda på hur dessa ämnen kan integreras samt för- och nackdelar med integrationen. Vi har som mål att besvara frågorna ”varför ska ämnena idrott & hälsa och matematik integreras med varandra?” samt ”hur kan en ämnesintegration mellan ämnena idrott & hälsa och matematik genomföras?”. LÄS MER

  3. 3. Hur ska man motivera omotiverade elever : en kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa motiverar omotiverade elever att delta i undervisningen i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jesper Seger; [2019]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; Motivation; Skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilka inkluderande metoder lärare använder, på en högstadieskola, i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna är:  Hur motiverar läraren omotiverade elever att delta i undervisningen i idrott och hälsa? Hur arbetar lärare i idrott och hälsa för att omotiverade elever ska känna sig inkluderade i undervisningen? Metod Studien är kvalitativ med intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Developing physical literacy in school children: from the perspective of teachers in physical education and health

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi; Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emelie Svedjer; Monika Lövsund; [2019]
    Nyckelord :physical literacy; physical education; physical education and health; motivation; confidence; thematic analysis; physical literacy; rörelserikedom; idrott och hälsa; motivation; självförtroende; tematisk analys;

    Sammanfattning : Physical literacy (PL) is defined as the motivation, confidence, physical competence, knowledge, and understanding to value and take responsibility for engagement inphysical activities for life. The concept has become more prominent during recent years and has also inspired the latest curriculum for physical education and health (PEH) in Sweden. LÄS MER

  5. 5. En syn på hur man kan motivera elever i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Robin Åkesson; Jasmin Besic; [2019]
    Nyckelord :self-determination theory; lärare; idrott och hälsa; grundskola; autonomi; kompetens; samhörighet; motivation;

    Sammanfattning : Enligt kursplanen för ämnet idrott och hälsa ska undervisningen skapa förutsättningar för alla elever att under hela sin skoltid kontinuerligt delta i skolans fysiska aktiviteter och bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga (Skolverket, 2011). Samtidigt visar rapporter från Skolverket att frånvaron i ämnet idrott och hälsa är hög jämfört med andra ämnen. LÄS MER